- Project Runeberg -  Immanuel Kant : hans liv och filosofi /
126

(1922) [MARC] [MARC] Author: Gunnar Landtman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kants lära - Den kritiska filosofiens kunskapsproblem - 2. Tankeformerna eller kategorierna - 3. Den rationella filosofiens omöjlighet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

och den intelligibla, trariscendenta världen, om vars
lagar hon ingenting vet, liksom denna värld i varje
avseende förblir sluten för henne. Kants berömda
tudelning mellan företeelse och ting i sig är
samtidigt tudelningen mellan naturen och det
övernaturliga.

3. Den rationella metafysikens omöjlighet.

Först Kant har systematiskt utvecklat den
kunskapsteori, vilken förenar det empiriska och det
rationalistiska betraktelsesättet, i det att kunskap
förklaras uppkomma genom en samverkan av
erfarenheten och förnuftet. Kunskapens ämne eller
innehåll härrör ur erfarenheten, medan förnuftets
kunskapsverksamhet är av formande eller
organiserande art. Genom att begagna sig av formerna
för vår åskådning och vårt tänkande äger förnuftet
därjämte förmåga att på vissa bestämda
områden (inom den rena matematiken och den rena
naturvetenskapen) ensamt för sig skapa jämväl nytt
vetande. Enligt Kants kunskapsteoretiska
kriti-cism är kunskap över huvud formell, ideell,
rationell bearbetning av ett empiriskt förvärvat material.

Människans förnuftskategorier kännetecknas
emellertid även av sin inneboende begränsning.
Genom kategorierna beredes kunskap endast för
så vitt de tillämpas på våra ur sinnena härrörande
åskådningar. Följaktligen ha kategorierna ingen
annan användning än en sådan som hänför sig till
kunskap inom erfarenhetens eller företeelsernas värld
(III. 117) ; tingen i sig, vilka visserligen kunna tänkas,
falla utom tillämpningen av kategorierna och
därmed utom möjligheten av kunskap.

En tredje vetenskap utom matematiken och den
rena naturvetenskapen gör anspråk på att inne-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:56:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/glkant/0128.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free