- Project Runeberg -  Grekisk och romersk mytologi : ordbok /
98

(1918) [MARC] Author: Julius Ebbe Centerwall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - E

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Y8

dem en helgedom under kullen Areiopagos, där statens
högsta domstol sammanträdde (se Areopagenr). De hette
Tisifone, Alekto, Megåäira. Den senastes namn har
ingått i de nyare språken som benämning på en elak
kvinna, »en riktig megära». I konsten förekomma de
på reliefer, äldre och yngre. De äro bevingade, hava
ormar i händerna och på huvudet, facklor, gissel o. d.

Eris (»den söndrande») var hos Homeros tvedräktens
gudinna, Ares’ syster och följeslagerska: hos Hesiodos
är hon nattens dotter och mödans moder, moder även
till Glömskan, Hungern, Smärtan, Mordet, Slaktningen,
Laglösheten m. fl. När alla gudar och gudinnor bjödos
på Thetis’ och Pelevs’ bröllop (se d. o.), men ej hon,
inkastade hon ett gyllne äpple bland gästerna och gav
därmed anledning till trojanska krigen (se Paris). Men
denna E. har en äldre syster med samma namn, som
är moder till »ädel tävlan» och som uppmuntrar till
arbete och framsteg.

Eros (lat. Amor, Cupiʹdo) nämnes ej hos Homeros.
Hesiodos lät E. jämte jorden, Gaia, och underjorden
(Tartaros), framgå ur Chaos och vara den enande makt,
genom vilken allt uppstår och får form och harmoni.
Aristofanes låter E. uppkomma av »urägget», alstras
av vatten och ande, samt ingå förening med Chaos
och sedan frambringa världen. För den vanliga greken
är E. ej annat än den sinnliga kärlekens gud, som
uppträder i Afrodites följe, prisas i skaldernas sånger
och får allt flera namn eller, vilket enligt mytologiens
grundlagar är detsamma, i sig upptager allt flera s. k.
specialgudar. Sofokles säger i sorgespelet Antigone:
»O, Eros okuvlig i strid, o Eros, som vinner med storm
dina slavar och ligger på lur, gömd i kindernas grop
hos ungmön! På havets rymd du svärmar omkring,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 05:18:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/greromyt/0098.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free