- Project Runeberg -  Gud i naturen /
140

(1868) [MARC] Author: Camille Flammarion
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Andra Boken. Lifvet - II. Väsendenas ursprung

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

främmande för saken eller dess motståndare. I hvarje fall
är problemet ånyo olöst. Hvad som mest förvånat oss i
denna kamp, det är att vi märkt att man tagit sitt parti
i båda lägren, isynnerhet i det ena. Man ville absolut se
deri en fråga tillhörande naturteologien, under det att denna
teologi icke är lika intresserad i experimenternas resultats
Se der en förklaring, som utan tvifvel skall öfverraska
några läsare. Men i det man går till djupet af saken,
kan man få for sig klart, att den förebråelse för ateism,
som slungats i ansigtet på dem hvilka förfäkta den
spontana fortplantningen, icke är förtjent af dem som efter
Pouchefs exempel icke teologiskt tolka dessa experimenter;
och att de som tolka dem teologiskt befinna sig i den
dåraktigaste villfarelse, när de deraf draga slutsatser emot
Guds tillvaro[1].

Man yttrar sig ej mera emot den sanne Guden, om
man tror, att lefvande varelser, växter eller djur, kunna af
sig sjelfva framfödas ur föreningen af vissa elementer, än
om man tror, att planeterna utgått från himlen eller att
vindthyndan är kusin till Pyrené-hunden. Det högsta
väsendet är icke inblandadt i dessa ytliga tolkningar, hvilkas


[1] Man har haft orätt i att på det sättet omflytta frågan. Pasteur
har midtunder en föreläsning låtit sig förledas till följande
anklagelser: »Hvilken vinst för materialismen, om den kunde protestera
emot, att den stödjer sig på det bestyrkta faktum att materien
organiserar sig sjelf! Materien som redan har i sig sjelf alla de kända
krafterna! Ah! om vi kunde med våra experimenter tillägga henne
äfven denna andra kraft, som kallas lifvet, och det i sina yttringar så
vexlande lifvet! Hvad är naturligare, än att vi förguda denna
materia! Hvartill tjenar det att taga sin tillflykt till idéen om en
ursprunglig skapelse, inför hvars rnystér man måste böja sig?» På grund
af denna anklagelse svarade Pouchet med klokhet: »Att kläda sig i
religionens mask, för att triumfera öfver sina motståndare, det är
någonting ovanligt på den vetenskapliga lärostolen; att tillskrifva dem
åsigter som man vet att de icke hysa, det är ovärdigt.» Det har
sagts, att det var i följd af en teologisk illusion af detta slag, som
vetenskapsakademien icke ville veta af den spontana fortplantningen.
For 60 år sedan frågade för öfrigt en viss person Cuvier, som då
var universitetskansler, om han trodde på den spontana
fortplantningen. »Kejsaren vill ej veta af den!» svarade den ryktbare
naturforskaren. O libertas libertaium!

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 05:30:00 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gudinatur/0148.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free