- Project Runeberg -  Gud og staten /
41

(1924) [MARC] Author: Michail Bakunin Translator: Arnold Hazeland
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 41 —

mænd er uendelig hævet over alt det som kaldes personlig interesse.
Det maa derfor være en sterk moralsk grund. Hvilken ? Der kan
ikke være mere end en : disse berømte mænd mener uten tvil at den
idealistiske lære eller tro er uundværlig for menneskets værdighet
og moralske storhet, og at de materialistiske teorier derimot
sænker det til dyrenes trin.

Og om nu sandheten var den motsatte ?

Enhver utvikling, har jeg sagt, indbefatter ophævelse av
utgangspunktet. Da utgangspunktet ifølge den materialistiske skole
er materielt, maa ophævelsen nødvendigvis være ideel. Idet den
gaar ut fra den virkelige verden i dens helhet, eller fra det man
abstrakt kalder materien, kommer den logisk til den virkelige
idealisering av samfundet, det vil si til dets menneskeliggjørelse, til
dets hele og fulde frigjørelse. Omvendt, og av samme grund : da den
idealistiske skoles utgangspunkt er ideelt, kommer denne skole med
nødvendighet til samfundets materialisering, til organisationen av
en brutal despotisme og en uretfærdig og skjændig utbytning, i
form av kirke og ståt. Menneskets historiske utvikling er ifølge
den materialistiske skole en fremadskridende stigen ; i det
idealistiske system kan den bare være et uavbrutt fald.

Hvilket menneskelig spørsmaal man end maatte betragte, finder
man altid denne samme væsentlige motsigelse mellem de to skoler.
Saaledes gaar, som jeg allerede har sagt, materialismen ut fra
dyriskheten for at danne menneskeheten ; idealismen gaar ut fra
guddommen for at danne slaveriet og fordømme masserne til en
dyriskhet uten ende. Materialismen benegter den fri vilje og ender
med at grundlægge friheten ; idealismen forkynder den fri vilje i
■den menneskelige værdighets navn, og paa ruinerne av al frihet
bygger den autoriteten. Materialismen avviser autoritetsprincippet,
fordi den med god grund betragter det som en følge av dyriskheten
og fordi derimot menneskelighetens triumf, som den anser som
historiens maal og hovedsagelige mening, alene kan virkeliggjøres
ved friheten. Med et ord, i hvilketsomhelst spørsmaal det gjælder,
vil De altid gripe idealistene paa frisk gjerning i praktisk
materialisme ; mens De omvendt vil se materialistene forfølge og
virkeliggjøre de ideale længsler og tanker i videste forstand.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 05:31:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gudogstat/0051.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free