- Project Runeberg -  Gud og staten /
73

(1924) [MARC] Author: Michail Bakunin Translator: Arnold Hazeland
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

- 73 —

byenes proletariat, men paa flertallet av Frankrikes bønder, som
likeledes var blit jordeiere, længtet det efter freden,
gjenoprettel-sen av den offentlige orden, grundlæggelsn av en regelmæssig
og kraftig styrelse. De hilste derfor med glæde den første
Bonapartes diktatur velkommen, og skjønt fremdeles tilhængere av
Voltaire, saa de ikke ug.jerne hans (Bonapartes) konkordat med paven
og gjenoprettelsen av den officielle kirke i Frankrike : «Religionen
er saa nødvendig for folket /» — hvilket vil si, at denne del av
borgerskapet efter at være blit mæt, fra da av begyndte at
forstaa, at det var paatrængende nødvendig, for at bevare sin stilling
og sine erhvervede rikdomme, at narre folkets utilfredsstillede
hunger med løfte om himmelsk manna. Det var da Chateaubriand
begyndte at præke.1)

Napoleon faldt. Restaurationen bragte det legitime
kongedømme tilbake til Frankrike, og sammen med det kirkens og adelens
indflydelse, idet disse igjen tiltok sig, om ikke hele, saa i det
mindste en betydelig del av sin gamle magt. Denne reaktion kastet ig.ien
borgerskapet tilbake i revolutionen; og med dets revolutionære
aand vaktes igjen fritænkeriet. Det la Chateaubriand tilside, og
begyndte igjen at læse Voltaire. Det gik ikke saa langt som til
Diderot: dets svækkede nerver taalte ikke længer en saa kraftig
kost. Voltaire, som samtidig var fritænker og deist, passet derimot
meget godt. Beranger og Paul-Ludvig Courier uttrykte
fuldstændig denne nye retning. «De bra folks gud» og idealet om en
borgerlig konge, som paa en gang var liberal og demokratisk, begge
dele fremstillet paa den majestætiske og for fremtiden uskadelige
bakgrund av keiserdømmets gigantiske seire, slik var, i denne
periode, det franske borgerskaps daglige aandelige næring.

l) Jeg finder dot nyttig lier at minde om en anekdote, som forresten er
meget kjtuidt og helt autentisk, og som kaster et meget værdifuldt
lys sanivel over den personlige karakter hos denne opvarmer av de
katolske trossætninger, som over denne tidsalders religiøse
oprigtig-het. Chateaubriand hadde bragt sin bokhandler et. arbeide som var
rettet mot troen. Bokhandleren henledet hans opmerksomhed paa, at
ateismen var gaat av mole, at det læsende publikum ikke længer
vilde vite av den, og at det tvert imot forlangte religiøse arbeider.
Chateaubriand trak sig tilbake, men nogen maaneder enere bragte
han ham sin «Kristendommens aand». Bakunin.-, anm.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 05:31:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gudogstat/0083.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free