- Project Runeberg -  Haquin Spegel : hans lif och gärning intill år 1693 /
293

(1900) [MARC] Author: Josef Helander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Spegel som Episk-Didaktisk skald och som Psalmförfattare - 16. De allmänna dragen af Spegels psalmlyrik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Haquin Spegel, hans lif och gärning. 293

genom den varmaste öfvertygelse. Deras psalmsång flödar från
hjärtat och är ingalunda blott rimmad, inspirationslös undervisning.
Det är tro och genomlefvadt lif i deras diktning, icke föresats och
program. Något stort religiöst folkpatos såsom bakgrund för
psalmen kan visserligen icke uppvisas, lika litet nu som under Olaus
Petris eller Johan Olof Wallins dagar. Troskamp och troshänförelse
är flyttad från ett mera yttre till det inre, patos är icke längre
folkligt utan individuellt. I landet rådde en tro och en enda
vedertagen åskådning, men den personliga fromhetens hänförelse och den
poetiska spänningen gent emot det jordiskt syndbemängda bevarade
sig, äfven då uttrycken därför voro strängt bundna inom det
liturgiskt värdigas ram. Kommittécensuren skapade inga nya psalmer.
Men t. o. m. de politiskt ledande männen kunde understundom draga
sig tillbaka i ensamhet och gifva ord åt ett gripande religiöst
patos, likt det, som genomströmmar M. G. de la Gardies båda
dödspsalmer eller Lindschölds »Nu i skuggans tid den tysta», och det
religiösa känsloelementet i stormaktstidens nationallynne
framlockade allt emellanåt fagert klingande psalmtoner hos män, hvilka
såsom Swedberg, Ollon och Arrhenius m. fl. knappast genom en
enda strof utom psalmlyriken visade sig äga poesiens skapande
kraft.

Spegels psalm strömmar icke fram ur det personliga betryckets
patos, men den hvilar på den manliga öfvertygelsens inspirerade
hängifvenhet. Det är en psalm för ett välordnadt kyrkligt lif med
en frid och fullhet i Gudsöfverlåtelsen, som äger lyrisk styrka utan
att erinra om brytningstidernas rubbande af den personliga
jämnvikten. Först denna tid utan riksolyckor och hemsökelser kunde
skapa en sångbok, som tillgodosåg det kristliga lifvets allsidiga
utveckling. Spegels psalm som en exponent för denna sträfvan
grundades afsiktligt på troshängifvenhetens allt besegrande harmoni.

Den fromme biskopen har vetat aftvinga troslärans och det
kyrkliga lifvets olika områden det skimmer af poesi därinom, som
är ett brutet knippe ljus ifrån evigheten. Man återfinner hans
psalmer i de flesta delar af den Gamla psalmboken, bland sångerna
öfver katekesen, söndagsevangelierna och det kristliga lefvernct,
bland botpsalmer, lofsånger och högtidspsalmer, men främst bland

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 6 01:56:31 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/haqsplif/0297.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free