Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
det lille Skrift, som vi her amnelde, vilde den
samme Fremgangsmaade være ligesaa meget at
dadle, thi uagtet Hr. Andersens Fodreise har
Formen af en Fortælling, saa seer dog Enhver,
at det, som han fortæller, netop er det
Uvæsentlige, men at Maaden, hvorpaa hau fortæller det,
er Hovedsagen. Om Digteren paa sin Vandring
til Antager tager ind paa Christiansborg Slot eller
i Holmens Krke, om han gaaer forbi Druknehuset
eller forbi Sukkerhnset, er aldeles tilfældigtz alle
Begivenhederne i Bogen kunde have været
forandrede, uden at Grund-Ideen (isald en’ saadan er
udtrykt deri) vilde lide mindste Afbraek derved.
Skriftet bor betragtes som et lyrist Digt, og i et
saadant bestaaer Skjønheden ofte just deri, at et
Indhold, som enten er hverdags eller i det mindste
indifferent, ved Poesiens Kraft hæves til Værd og
Betydning
Den unge Digter, som, inden han udarbeidede
nærværende Skrift, allerede havde gjort sig bekjendt
og hndet ved endeel lyriske Digte, meest as
humoristiskJudhold, har i sin Fodreise udentvivl fundet
en passende Form for den Overgang, hvori hans
Genie befandt sig, nemlig fra det Lvriske,
hvormed næsten enhver Digter begynder, til
Frembringelser af en mere objeetiv Natur. Forfatteren
befinder sig omtrent i samme Stilling, som en
Maler, der inden han vover sig til strengere
Compositiouer, forst over sig paa Arabesken; thi ogsaa
i Arabesken ere Elementerne tilfældige, heterogene
og ligegyldige imod hverandre, men den
Origi
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>