Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
105
mes bort af ved IbBsens sidste værker. Snarere er
det vel den temlig skærende sammensætning af luf-
tig fantastik og kraftig, overordentlig solidt bygget
realisme, som både på scenen og ved læsningen fal-
der mange for brystet.
v
Det er jo blot et stykke historisk psykologi, jeg
leverer her, ingen æstetisk kritik. Det er ikke IBsens
værker selv, jeg studerer, men deres liv i det danske
publikum. Og det liv, som en forfatter, gennem sit
værk, lever i andres ånd, — det aflæggerliv, som
skyder frem af hans eget inde i andre — er jo så farvet
og formet af den fremmede jordbund, at det ikke
behøver at ligne sit ophav meget. Min studie kan
derfor måske indirekte give bidrag til Irsens karakte-
ristik, men er i første linie et bidrag til vort danske
kulturlivs karakteristik. Jeg måler og vejer det ved
dets forhold til Issens værk.
Lad mig da søge at bestemme dette forhold ved
hjælp af det foregående og ved at gå rundt og føle
mig lidt for blandt mine samtidige.
Det kan da først ikke nægtes, at der trods alt, vi
har sagt om Irsens virkning i Danmark, er adskilligt i
folkenaturen og i tidsretningen, som øver og hele
tiden har øvet modstand mod Ipsen hernede.
Han er for tung — siger først de lette, glade
københavnere. De vil le og de vil røres, men de vil
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>