- Project Runeberg -  I ingen annan är frälsning /
142

(1938) [MARC] Author: P. P. Waldenström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Försoningens betydelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

142 ioo I ingen annan är frälsning

heter det i Gal. 3:13: Kristus har utköpt oss från lagens
förbannelse, och i Gal. 4: 5 heter det, att Gud sänt sin Son,
på det han skulle utköpa dem, som voro under lagen. Nu
frågas: Var det ifrån Gud vi utköptes? Eller var det ifrån
en av Guds egenskaper vi utköptes, så att kärleken köpte
oss lösa från rättfärdigheten? Är det detta Paulus menar,
då han till de kristna säger: I ären dyrt köpta? Och när
Petrus säger 1 Petr. 1:18, 19: I bleven igenlösta från
edert fåfängliga, från fäderna ärvda levnadssätt med
Kristi dyra blod, såsom ett menlöst och obefläckat lamms
— vem var det då, som mottog lösepenningen ? Svarar man
här: "Gud", så fråga vi åter: Var det då Gud, som höll
dem fångna i "det fåfängliga, från fäderna ärvda
levnadssättet" ? Nej, om bilden här skall utföras, så står oss ingen
annan utväg öppen än de gamlas lära: "Det var djävulen,
som mottog Kristi blods lösen, ty det var han, som höll
oss fångna i det där fåfängliga, från fäderna ärvda
levnadssättet." Och är det väl någon kristen, som ej ryser
tillbaka för sådan lära? Ett ord av precis samma
grundbetydelse som det i Matt. 20: 28; 1 Petr. 1: 18 är det, som
Sakarias brukar i lovsången Luk. 1: 68, där han säger, att
Gud besökt och "gjort igenlösning" åt sitt folk, samt
förklarar detta i v. 71 sålunda: "En frälsning från våra
fiender och från allas deras hand, som hata oss." Vem var det,
han där menade såsom lösepenningens emottagare? Månne
Gud? Nej! ty det var han, som gjorde igenlösningen.
Månne fienderna då ? Nej! Ty dem var Gud intet skyldig.
Vem då? Svar: Han tänker därvid på ingen såsom
mottagare, utan betraktar blott i allmänhet frälsningen under
bilden av en frilösning ur fångenskap. Ännu bestämdare
se vi sådant, när det i Upp. 5: 9 heter: Du blev dödad och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:58:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/inganf/0146.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free