- Project Runeberg -  I ingen annan är frälsning /
153

(1938) [MARC] Author: P. P. Waldenström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Försoningens betydelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Försoningens betydelse 16 7

sekvenserna åt henne. Drager någon därav skriftvidriga
konsekvenser, då bevisar det antingen, att Skriften talar
mot sig själv, eller ock att de utdragna konsekvenserna
äro falska — men aldrig följer därav, att Skriften menar
något annat, än hon säger. Men det är nu detta, man har
så svårt att misstänka, att de konsekvenser, man drager,
kunna vara falska. Och på den vägen har en teologi
uppkommit, som, utgående från Skriftens lära: Gud försonade
världen med sig, genom konsekvenser lett sig till den
läran : Kristus blidkade Gud mot världen. När man nu där
skulle hava stannat och sagt: "Det är fel i vår slutkonst:
vi hava med våra konsekvenser gått oriktiga vägar och
måste börja om igen ifrån början", så har man i stället
gått vidare och sagt: Det är Skriftens mening; när hon
säger: Gud försonade världen, så menar hon: Gud blev
försonad med världen. Och sedan har man företagit sig
ett oändligt arbete för att med alla vetenskapens medel i
Skriften införa denna åskådning, tills man äntligen trott,
det ingenting under solen varit klarare än det, att detta
är "hela Skriftens ande".

Det kan här endast i förbigående komma ifråga att
bemöta en sådan beskyllning som den, att min predikan vore
en förnekelse av Guds vrede samt innebure en orimlig och
skriftvidrig åtskillnad mellan synden och syndaren. När
två åsikter stå mot varandra, av vilka den ena lärer, att
Guds vrede i Kristi död blivit släckt, den andra åter att
genom Kristi död ingen rubbning eller ändring inträtt i
Guds rättfärdiga vrede över synden och syndaren, då är
det visst mycket besynnerligt, att det skall vara den senare
åsikten, som upphäver Guds vrede. Ännu besynnerligare
blir detta, när den förra åsikten lärer, att den vrede, som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:58:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/inganf/0157.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free