- Project Runeberg -  Islam fordom och nu : studier i korantolkningens historia /
10

(1915) [MARC] Author: Ignaz Goldziher Translator: Tor Andræ
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Koranutläggningen i dess primitiva stadium

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

säkerställa denna tydning gentemot de konkurrerande
tidsbestämmelserna, hava dess målsmän i form av
interpolation infört den i själva korantexten. Man
låter en kvinnlig klient till ᶜĀjischa — för större
trovärdighets skull kan man till och med angiva
hennes namn: Hamīda, dotter till Abū Jūnus
berätta, att profetens änka testamenterat till sin
väninna sin lösegendom, däribland även ett
koranexemplar; i detta hade den omtalade koranversen
följande text: Varen noga med bönerna och den
mellersta bönen, eftermiddagsbönen (ᶜasr). ᶜĀjischa
själv skall, tillfrågad om den viktiga texten, ha
försäkrat: »Så hava vi enligt den äldsta läsarten (fī
al-harf al-awwal)
reciterat versen under profetens
livstid. En gång väl i färd med att konstruera
dylika påfund vet man snart också att i trovärdig
form berätta, att Hafsa, en annan av profetens
hustrur, lät förfärdiga sig en avskrift av koranen
och därvid särskilt gjorde skrivaren uppmärksam på
att han borde säga henne till, då han kom till
bönetiderna. När skrivaren kom till den omtalade versen,
anmälde han detta för Hafsa, vilken då själv
dikterade: »Varen noga med bönerna och den mellersta
bönen, det är eftermiddagsbönen.» — »Så har jag»,
sade hon, »själv hört det av profeten.» Häremot
anföra nu andra, som åtminstone vilja koordinera en
annan »mellersta bön» med eftermiddagsbönen, en
annan version av Hafsatraditionen. Hon skall ha
dikterat för sin maulā (frigivne), vilken hon givit i
uppdrag att åt henne framställa ett koranexemplar,
på följande sätt: »Varen noga med bönerna och den
mellersta bönen och eftermiddagsbönen.» Den
mellersta bönen skulle alltså vara en annan än
eftermiddagsbönen. För att uttömma alla möjligheter måste
till sist profetens följeslagare Barā b. ᶜAqīb
uppträda som auktoritet för en berättelse enligt vilken
man under profetens livstid flera år läste: »Varen
noga med bönerna och eftermiddagsbönen.» Genom

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Jan 2 16:28:04 2024 (www-data) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/islamfon/0013.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free