- Project Runeberg -  Islam fordom och nu : studier i korantolkningens historia /
50

(1915) [MARC] Author: Ignaz Goldziher Translator: Tor Andræ
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Den traditionella koranutläggningen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

50

sluter, att motsägande förklaringar av olika följeslagare
kunna befinnas värdiga kritikerns placet.

Alltså kunna olika förklaringar med samma rätt
gälla såsom tafsīr bil-ᶜilm, som vetenskaplig tafsīr.ᶜᶜ
De muslimiska teologerna se emellertid ej häri en
brist i förklaringarnas tillförlitlighet utan fastmera
till och med ett av koranens företräden. Koranen
är dha wudjūh, d. v. s. flertydig, ordagrant: den visar
flera ansikten.Ėᶜ Dessa ansikten motsvara fullkomligt
de mångahanda pānīm, som rabbinerna finna i Thora;
denna har 49 pānīūm, d. v. s. wudjūh. Härav har
man nu dragit ännu en konsekvens. Med
medgivandet av olika traditionella förklaringsmöjligheter
förband man den åsikten, att det vore ett lovvärt
företräde hos en teolog, om han kunde avvinna
samma ställe olika förklaringar (wudjuh): »Du har
icke uppnått det fullkomliga vetandets grad, om du
icke kan tolka koranen på olika sätt.»”ᶜ Denna
uppfattning reflekteras på åskådligt sätt i varje något
så när uttömmande koranexegetiskt arbete. Vers
efter vers finner man, att efter den förklaring, som
synes författaren sannolikast, städse följa en rad,
avvikande förklaringsförsök, vart och ett med
inledningsformeln wa-qìla: »och det säges». Det är just de
omtalade wudjch, vilkas förhandenvaro äro ett bevis
på gudsordets rikedom av tankar.

Sedan andra århundradet efter hidjra hava
muslimiska teologer sökt framställa den traditionella
exegesen i fortlöpande kommentarverk. Dessa första
försök hava dock icke bevarats till vår tid. Ett
enda monumentalt verk har gjort dem alla överflödiga,
ett verk, som å ena sidan utgör den traditionella
exegesens höjdpunkt, å andra sidan är att beteckna
som den koranexegetiska litteraturens utgångspunkt
och grundläggande arbete. Då det på avslutande sätt
sammanfattar den förstnämnda, innehåller det
samtidigt en begynnande strävan att komma över den
blott registrerande exegesen. Dess författare är Mu-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Jan 2 16:28:04 2024 (www-data) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/islamfon/0053.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free