- Project Runeberg -  Islam fordom och nu : studier i korantolkningens historia /
58

(1915) [MARC] Author: Ignaz Goldziher Translator: Tor Andræ
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Den traditionella koranutläggningen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

58

metaforiska tolkning. I allmänhet avvisar han den
i den rationalistiska skolan omtyckta metaforiska
utläggningen och ansluter sig till de gamla
auktoriteternas tradition i dess bokstavliga uppfattning av
dessa tingᶜᶜ. Detta visar han oss redan i ett ur
dogmatisk synpunkt likgiltigt exempel, S. 2:69:

Sedan har jag förhärdat Edra (israeliternas) hjärtan,
och de äro hårda som sten eller ännu hårdare.

Många gamla uttolkare förklara, att den
gudsfruktan, som tillskrivesstenarne, måste förstås retoriskt.
Tabarī har väl på detta ställe intet principiellt att
invända mot sådana förklaringar; de låta väl förena
sig med gudsordets avsikt. »Dock stå de», säger
Tabarī, »i motsägelse mot de gamles (bokstavliga)
utläggning. Därför anse vi icke dessa förklaringssätt
tillåtliga.» Den gudsfruktan, som förutsättes hos
stenarne, skall uppfattas bokstavligt liksom trädens
bugande för profeten o. s. v. »Gud är i stånd»,
citerar han från en av dessa gamla auktoriteter,
»att giva en av Honom därtill bestämd sten
fattningsförmåga och förnuft, så att den kan lyda Gud»ᶜᶜ.

Än mera energiskt motsätter han sig den
figurliga tolkningen av de antropomorfa egenskaper,
som tillskrivas Gud (sifāt Allāh). Detta framgår i
synnerhet av hans exkurs till S. 5:69:ᶜ1

Judarne säga: Guds hand är bunden ... Nej fastmer
ära båda hans häānder utsträckta.

Somliga förstå med ordet hand, åberopande det
arabiska språkbruket: nåd, makt herravälde. Andra,
mena, att det betecknar ett verkligt attribut (sifa
min sifatihi) hos Gud; en verklig hand, dock icke i
betydelsen av en kroppslig lem som hos människan.
De anföra såsom bevis för omöjligheten av den
förstnämnda åsikten olika grunder, däribland:

1. Det koranställe enligt vilket »Gud skapade
Adam med sin hand». Detta kan icke betyda nåd,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Jan 2 16:28:04 2024 (www-data) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/islamfon/0061.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free