- Project Runeberg -  Islam fordom och nu : studier i korantolkningens historia /
70

(1915) [MARC] Author: Ignaz Goldziher Translator: Tor Andræ
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Dogmatisk utläggning. Rationalismen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

70

hon är orättfärdig och dåraktig (d. v. s hon har dock icke
hållit den).

I denna vers gives rikliga tillfällen att från
olika sidor påvisa bildliga uttryck: tron tillbjudes
livlösa ting, tron bäres. Den mutazilitiske
uttolkaren ger nu en rad arabiska verser och fraser
som bevis för att man om livlösa ting brukar
använda dylika metaforer. Koranens språk återspeglar
det arabiska uttryckssättet i dess ädlaste art. Att
tron bäres kan man visserligen knappast föreställa
sig. Men araberna säga så. De säga t. ex.:
Frågade man fettet: vart går du? kunde det svara:
jag vill utjämna ojämnheterna (i människornas eller
djurens kroppar). Här framställer sig nu följande
svårighet. Metaforer äro möjliga, endast då en
verklighet överflyttas på en annan. Jag kan säga till
en obeslutsam människa: jag ser att du sätter fram
den ena foten och drar den andra tillbaka d. v. s.
du tar det ena steget framåt och nästa tillbaka.
Att göra så är ju möjligt, och därför är det tillåtet
att jämföra obeslutsamheten härmed. Att tron
tillbjudes berg, himmel och andra livlösa ting och att
ett abstraktum bäres är åter något, som aldrig
förekommer som verkligt åskådningsobjekt, och kan
alltså icke överföras på ett annat område. Här
uppställer Zamachscharī följande teori: Icke blott
verkliga utan även tänkbara (mafrūdāt) möjligheter
kunna användas till jämförelser. Kunde fettet tala
— jag förutsätter det — så skulle det säga o. s. v.;
du förutsätter, att man tillbjöde bergen tron; de
skulle då endast svara o. s. v. Det tänkbara kan
vara föremål för fantasin (tatachajjal) lika väl som
det verkligt existerande (al-muhaqqaqāt). Att han i
koranen uppspårar sådana fantasiuttryck eller rättare
nämner dem som sådana vid deras rätta namn, lägga
hans ortodoxa motståndare, som i nödfall på sin höjd
hjälpte sig med att förutsätta en liknelse, tamthäūl,
honom hårt till last.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Jan 2 16:28:04 2024 (www-data) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/islamfon/0073.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free