- Project Runeberg -  Islam fordom och nu : studier i korantolkningens historia /
74

(1915) [MARC] Author: Ignaz Goldziher Translator: Tor Andræ
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Dogmatisk utläggning. Rationalismen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

74

att den alternativa vändningen låter utnyttja sig till
förmån för deras teologiska kunskapsteori. I de
fördömdas rop ligger ingenting annat än deras esprit
d’escalier — en glödande escalier förvisso! — över att
de under sitt liv icke beaktat den religiösa sanningens
båda kunskapskällor. De aktade varken på
traditionens lärdomar (»höra» är skolteologins fackterm för
mottagandet av en tradition), ej heller hava de strävat
efter att genom intellektuellt arbete (naᶜgilu) utforska
sanningen. Det är ångern över att hava försummat
båda metoderna, som återljuder ur de fördömdas
ångestskri..ᶜ

Det ädlaste bruk, som de — även här i
förbindelse med koranutläggningen — göra av sin
fordran e förnuftsmässighet, är deras kamp mot
vidskepliga föreställningar, som fått fäste
inom religionen.ᶜ

Det kan räknas som en av islams ljusa sidor,
att den, även i dess ortodoxa utgestaltning, om den
än icke utdömt vidskepelsen som förnuftsvidrig, dock
förkastat den som stridande mot den rena
monoteismen. Man brännmärker t. ex. tron på omina och
auguria som stridande mot religionen, emedan en
sådan tro förutsätter orsaker till det, som sker,
kausalitetskombinationer, som i viss mån draga
människornas beslut undan den gudomliga viljans
absoluta herravälde.

Den, som avstår från en planerad resa, emedan
han hör en skata skratta, betecknas rentav som en
kāfir, otrogen — liksom den, som då han hör
uggleskri, säger: Någon har dött. Så förklarar i en fetwa
en hanefitisk rättslärd Qādī Chān (f 1196), som är
långt ifrån rationalist.ᶜᶜ Till och med ortodoxin
räknar sådant till begreppet schirk (avgudadyrkan.)ᶜᶜ

Så mycket mera kunna vi förstå, att
mu’taziliterna förde en hänsynslös utrotningskamp mot all
vidskepelse, även där ortodoxin visat sig mera
medgörlig, i sådana fall nämligen, som den icke räknat

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Jan 2 16:28:04 2024 (www-data) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/islamfon/0077.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free