- Project Runeberg -  Islam fordom och nu : studier i korantolkningens historia /
78

(1915) [MARC] Author: Ignaz Goldziher Translator: Tor Andræ
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Dogmatisk utläggning. Rationalismen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

78

menas överhuvud taget alls icke trollpackor utan
listiga kvinnor för vilkas intriger man bör bedja
Gud bevara sig eller koketter, som kunna bliva
farliga genom sina förförelsekonster.

Ibn al-Munajjir står fullkomligt häpen inför detta
försök att bortförklara fakta, som för honom äro så
klara, att han menar, att Zamachscharī med sin
rationalism »vill fördunkla själva solens anlete».

Till de vidskepliga föreställningar, som
muᶜtaziliterna avvisa trots det de i islam åtnjuta allmänt
erkännande, hör tron på tillvaron av dämoner (djinn)
och deras verksamhet bland människorna, en, vi
kunna säga, allmänmänsklig tro, som islam tagit i
arv från den förmuhammedanska hedendomen och
på sitt sätt förarbetat.ᶜᶜ Om också djinntron i islam
icke fått dogmatisk sanktion såsom tron på änglarnes
tillvaro, så kan man dock kalla den en integrerande
del av islams trosföreställningar åtminstone de
folkliga. Förnekandet av denna tro torde synas varje
god muslim som misstänkt fritänkeri. Muᶜtaziliterna
hava upptagit kampen också mot dessa fabelväsen.
Även koranen måste giva dem argument för denna
deras åsikt. Härtill ger dem s. 7: 26 anledning.
Gud varnar där Adamssönerna för schejtān’s lockelser,
på grund av vilka ju deras stamföräldrar måste
lämna paradiset,

han och hans anhang (djinnerna) se Eder, där I icke
sen dem.

Detta ger Zamachscharī önskat tillfälle till
följande förklaring: Häri ligger ett bevis för att
djinnerna icke äro synliga för människorna och icke
visa sig för dem och icke heller äga möjlighet att
göra sig synbara; vidare att deras påstående, som
förklara sig hava sett dem, är idel bedrägeri och
svindel.ᶜᶜ Vilken ståndpunkt ortodoxin i motsats
till denna djärva förklaring intog i frågan, låta oss
Ibn al-Munajjirs anmärkningar veta. Han säger:

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Jan 2 16:28:04 2024 (www-data) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/islamfon/0081.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free