- Project Runeberg -  Islam fordom och nu : studier i korantolkningens historia /
93

(1915) [MARC] Author: Ignaz Goldziher Translator: Tor Andræ
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Rationalismen. II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

93

Härav följer, att »tron genom vilken människan
gör sig värdig ledningen och biståndet och ljuset på
uppståndelsens dag är en tro vid vilken ett villkor
är fäst (mān mugqajjad), nämligen att den skall vara
en tro med goda gärningar; en tro utan gärningar
får varken bistånd eller ljus.»ᶜᶜ

Muᶜtaziliterna äro alltså i det gynnsamma läget
att kunna utnyttja för sin tes den i koranen
utomordentligt ofta förekommande kombinationen av tro
och goda gärningar som villkor för inträde i paradiset
(jfr även 4:121; 6:159 »tro och genom tron tillägna
sig goda [gärningar],» 10:49 m. fl.). Samma tjänst
gör den även den negativa sidan av deras tes. I
verser, där jämte otro även orättfärdighet zulm
nämnes som orsak till helvetets straff, tyda de nämligen
orättfärdighet som syndiga gärningar; t. ex. S. 4: 166:

Sannerligen, de som äro otrogna och göra orätt (kafarū
wa-zalamā), dem förlåter icke Gud och Fleder dem icke på

någon väg (167) annat än vägen till Gehenna, där de få
förbliva för evigt; detta är en lätt sak för Gud.

Eller S. 6: s2.

De, som tro, och ic ke förmörka sin tro med orättfärdighet,
de hava trygghet, och de äro ledda på den rätta vägen.n

Här sammanställes överallt otron med de onda
gärningarne. Man får icke förtycka den ortodoxe
glossatorn, att han icke rätt vill förstå, att
»orättfärdighet» betyder överträdelse av lagen och
»trygghet» paradisets salighet. Men muᶜtaziliterna utnyttja
tappert denna kombination för sin tes om gärningarnes
betydelse.

De slutsatser, de sålunda draga ur korantexten
om riktigheten av denna deras åskådning i allmänhet
söka de under förklaringens lopp även tillämpa på
särskilda slag av verksynder.

Det heter om dem, som trots koranens förbud
fortfara att driva ocker, att de

äro helveteseldens folk, de förbliva evigt däri (S.2: 276).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Jan 2 16:28:04 2024 (www-data) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/islamfon/0096.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free