- Project Runeberg -  Islam fordom och nu : studier i korantolkningens historia /
126

(1915) [MARC] Author: Ignaz Goldziher Translator: Tor Andræ
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Mystikens koranutläggning. II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

126

omedvetna upprivandet av islam som lagreligion.
Vi ha sagt, att de även delvis begagna samma
medel. Ett av de mest verksamma bland dessa
medel är den allegoriska skriftutläggningen.
Men sufierna nöja sig med den allegoriska
skriftutläggningen i Philos anda; Philo ville ju i sin lugna
alexandrinska studerkammare till intet pris inblanda
politiska aspirationer i sina etiska strävanden.

Och ul Philo, alltjämt till Philo och
alexandrinarne, ty de stoiska föregångarneᶜ kunna ej komma
i fråga, då det gäller omedelbar påverkan, måste vi
återvända, så ofta vi ha att göra med allegorisk
skrifttolkning vare sig i judiska, kristna eller
muhammedanska kretsar. Deras sätt att se de religiösa
begreppen och de heliga traditionerna har på osynliga
vägar fortplantat sig till detta det historiskt yngsta
bland de släkten, som av dem påverkats: mystikerna
i islam. Innan vi ingå på den allegoriska
uttolkningen inom denna krets, skulle jag vilja
åskådliggöra detta sakförhållande genom ett exempel av mera
allmän betydelse. Islams mystiker operera gärna
med en åskådning om en tvåfaldig verkan av den
enhetliga gudomliga försynen: å ena sidan Guds makt,
våld (qahr), å den andra hans nåd (lutf). Dessa
uppenbarelsesätt kallas även respektive djalāl
(majestät) och djamāl (skönhet)ᶜ för att sålunda genom
assonanser ytterligare åskådliggöra antitesen. I
anslutning till S. 18: 2, där den gudomliga
förkunnelsens dubbla ändamål betonas:

på det att de må varna för det svåra straffet
(Ii-jundhira) och bringa ett glatt budskap (jubaschschira).

behandlar den sufiske exegetenᶜ denna den
gudomliga styrelsens dubbla aspekt. Samma sak finner
han uttalad även på många andra koranställen i
antitetisk eller alternativ form. Man finner vid första
ögonkastet, att man här har att göra med Philos
åskådning om två i logos utjämnade dvvauers i det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Jan 2 16:28:04 2024 (www-data) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/islamfon/0129.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free