- Project Runeberg -  Islam fordom och nu : studier i korantolkningens historia /
171

(1915) [MARC] Author: Ignaz Goldziher Translator: Tor Andræ
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VIII. Modernismen i Islam och dess korantolkning. I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

171

blott genom missförstånd och oriktig tolkning från
dess Iärares sida blivit främmande för denna sin
bestämmelse. Blott en förfalskning av islam har
givit upphov till den mot dess begrepp stridande
fördomen, att den icke låter förena sig med den
moderna kulturens fordringar. Man har lagt
definitivt, absolut värde på sådant, som i sig självt blott
har relativ, temporär giltighet; bestämmelser, som
betingades av fördringar och förhållanden vid den
tid, då de uppkommo, har man utrustat med anspråk
på att vara för all framtid oföränderligt gällande.
Därigenom har livet inom islam stelnat och för den
främmande betraktaren uppstått den vidskepliga
föreställningen, att förutsättningen av
utvecklingsmöjligheter hos islam är liktydigt med fordran på cirkelns
kvadratur. Erkänner man det relativa och temporära
— och dit hör allt, som icke faller inom trons och
etikens område, således statsliga och juridiska
institutioner liksom vetenskapliga lärosatser — såsom
sådant, så skall det ingalunda stå i vägen för de av
andra tider fordrade samhällsformerna eller för
erkännandet av den vetenskapliga forskningens resultat.
Islam är icke motståndare till vetenskapligt
framåtskridande. Vore det så, komme den i motsägelse
mot sin stiftares ande, ty »Muhammed höll
förnuftsverksamheten i ära som den mänsklige andens högsta
och ädlaste funktion. Det är blott våra skolastiska
lärde och deras slaviska eftersägare, som ha
förklarat dess utövande för synd och villfarelse.». —
»Den hyllning, som denñ arabiska profeten ägnar
kunskap och vetenskap, skiljer honom från alla andra
lärare och ställer honom i nära frändskap med vår
moderna tankevärld.»» — »Den egenskap att låta
förena sig med varje framåtskridandets stadium, som
utmärker Muhammeds system, visar dess stiftares
vishet.»ᶜ .
Man ser redan av dessa citat, hämtade ur ett
verk (The Spirit of Islam or the Life and

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Jan 2 16:28:04 2024 (www-data) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/islamfon/0174.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free