Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VIII. Modernismen i Islam och dess korantolkning. I
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
198
1880-talet, var ett motstånd i panislamismens anda
mot all europeisk inblandning i de islamska folkens
liv oskiljaktligt förbundet. För sitt hänsynslösa
uttalande av denna tanke blevo de fördrivna från de
muhammedanska länderna, för den kämpade de i sina
tidskrifter under sin europeiska landsflykt. Sedan
dess ha förhållandena vuxit dem över huvudet. De
fordra naturligtsvis i fråga om de muhammedanska
staternas regering frisinnade institutioner,
parlamentarisk författning och bekämpandet av absolutismen
och hälsade med jubel det hamidiska väldets störtande.
De sammanställa gärna de hadither i vilka anbefalles
verksamt motstånd mot orättfärdiga (det är
irreligiösa) härskare; de hämta även ur de gamla
kalifernas högtidliga tal (chutāb) exempel på sin
frihetslära..ᶜ Men liksom sina indiska meningsfränder äro
de ej längre fiender till den engelska ockupationen.
De rekommendera den politiska vänskapen med
engelsmännen.ᶜ Det engelska väldet stöder islam och
befordrar kulturutvecklingen även på det religiösa
området. Dess verksamhet i Indien anföres som bevis
härför. Från England kommer intet annat än det,
som är sunt och nyttigt för islam. Detta påvisas
utförligt i en särskild ledare.ᶜ Modernisternas
politiska bekännelse är alltså en helt annan än det
nationella egyptiska partiets.
* *
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>