- Project Runeberg -  Islam fordom och nu : studier i korantolkningens historia /
224

(1915) [MARC] Author: Ignaz Goldziher Translator: Tor Andræ
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anmärkningar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

224

som “avskyvärd okunnighetᶜ (djahl qabīh) ibid. I 63, 14; den
måste alltså hava varit mycket utbredd.

50. ᶜABrp ar-Qam år-Bagapaopr, Kitāb al-farq 202, 2.

51. Itqān I 97 nederst på sidan.

52. En egyptisk lärd Sönams-ar-pīIn art-Nuweser (t 1453)
har författat ett polemiskt verk mot sådan schawādhdh i
koranläsningen, BrockErarxnỌ II 1183, 21.

53. Koranlärde nämnas, som utom de kanoniska
läsarterna även kände alla schawādhdh, Jaqur ed. Margoliouth
(härefter blott citerad Jaqur) III 65, 6 — Susr Bughjat
al-wuᶜāt 219, 12.

54. Cit. hos Zamacasoraar till stället I 87 jämte Ibn
al-AMunajjirs polemiska tillrättavisning. Förmodligen har al.
Mubarrad fällt samma omdöme om 2: 185, där samma syntaktiska
företeelse återfinnes.

55. Facar ar-pix ar-Razıi, Mafātīh al-ghaju VI 69 efter
att ha nämnt att ᶜUthmān ᶜAjischa och andra förklarat den
grammatiska konstruktionen i S. 20: 66e, inna med subjektet
i nominativ, felaktig: ᶜDe rättrogna äro ense om att allt
vad som är mellan koranens båda pärmar är Guds ord, vari
fel och förbiseenden icke kunna förekomma. Därav följer, att
det, som berättas om ᶜUthmān och ᶜAjischa är oriktigt.”

56. Ies Ar-MusasJe till Kasehschāf T 313.

57. Qasrarrasnr VII 1486: alarabijja tusahhahu bil. qirā a
lā al. qirā’a bilᶜarabijja.

58. Dxrarasr, Tadhkirat al-huffāz TII 217.

59. Muhammedan. Stud. II 240, Jaqur VI 300, 500, därur
SuJurr, Bughjat al-wuᶜāt 36; jfr Iex ar-Aram VIII 221 till
året 322, ABru-r-Manasıx ed. Juynboll II 289.

60. Exempel härpå i The Pearl-Strings, a History of the
Resūlī Dynasty of Jemen, ed. Munmamaap ᶜAbar. (Gibb Memorial
IH, 4) 172, 5 nedifr.; 178, 8. "

61. Risālat al-ghufrān (Kairo 1321/1903) 112 ff.

IT.

1. Inx Saᶜp V 139, 16; 148, 12.

2. Källan är Ar-Darıs Musnad, citerad av SuJurr,
Itqān (Kap. 43) II 14; mannen kallas där blott (ᶜAbdallah)
Sabīgh.

3. Enligt en annan berättelse (Tādj al-ᶜarūs sub voce
sbgh VI 20) hette mannen Rabīsa b. al-Mundhir; hans broder
hette Sabīgh.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Jan 2 16:28:04 2024 (www-data) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/islamfon/0227.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free