- Project Runeberg -  Jaroslav Vrchlický. En litterär studie /
255

(1904) [MARC] Author: Alfred Jensen With: Jaroslav Vrchlický - Tema: Biography and Genealogy
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra delen - Andra kapitlet. Faust-tanken - 3. Gud och kristendom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

kraftigare predikas denna praktiska religion utan torra
dogmer och formler i “Gud-befriaren“ (XXXII). En
tiggarmunk hade bedt skalden om en slant för en ny kyrka,
och han gaf tanklöst sin skärf, men började tänka närmare •
på saken, då han fick se kyrkobyggnaden. “Med ens
tycktes honom alla torn och tinnar små, och därinne
dyrkades ej mänsklighetens rätte gud, som utsträcker sin
fadershand öfver alla, och i hvars barmhärtighet stenhårda
hjärtan smälta; han, som vill lyfta människan till sin
härlighets sida! Den stora, heliga glädjens gud, som ej
vet af smädelser, tårar eller sorg! Han, som vill göra oss
fria som fåglar, vill se upplyftade, ej nedböjda hjässor!
Den gud, som krossar kvarnstenar, bräcker ok och torkar
tårar! Denne förlossare, som kväfver ondskan och väcker
lif och hopp på nytt i dödens afgrund! Den gud, som
mänskligheten hittills fåfängt sökt och som den vise finner
i det oförgängliga stoffet; han som talar i mäjsel, pänsel,
ord och toner; framtidens fyrtorn, som sprider sitt ljussken
öfver de befriade! Ej dogmens gud, utan öfvertygelsens;
ej asketens och försoffningens, utan samvetets gud, det
heliga arbetets gud, som ligger säkert förankrad i hjärtat!
Han kommer en gång, förr eller senare. Byggen tempel
åt honom! Hvarje människa vare hans präst! Och till sist
skall världsalltet stämma in i en hymn och mänskligheten
sjunga Herrans lof i tron på sig själf och sin kraft.“

En snarliknande tankegång ligger i “Det eviga
evangeliet“ (XXXV), då Grioachimo di Eiore siade
undergång åt Roms Sodom och Byzans’ Q-omorra. Det första
riket hade varit lagens och den grufliga hämndediktens;
det andra vore nådens, trons och ångerns; men det tredje
riket skulle vara den eviga kärlekens, likasom Era Dolcinos:

M0 kommen alla hit till kärleksbordet!

Först funnos profetiorna, tills ordet

vardt kött uti apostlars testament.

Men nu är rätta evangeliet kändt.

Från mänskosjälar mörkrets villa vike!

I frihet varder mänskan gudars like.

Jag ser i fjärran Andens tredje rike."

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:25:52 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jajaroslav/0255.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free