- Project Runeberg -  Jesu Lif /
787-788

(1878) [MARC] Author: Frederic William Farrar Translator: Fredrik August Fehr With: Hans Magnus Melin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XLVII. Lazari uppväckelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

787

JESU LIF.

788

men icke dödsblek och fasaväckande utan
med återvunnen lifskraft och helsa, tör att,
såsom arfsägnen berättar, derefter lefva
trettio år till samman med dem, som han
älskade, och af hvilka han var älskad.

Låtom oss här stanna ett ögonblick för
att besvara den nära till hands liggande
frågan, hvarför synoptikerne* icke omnämna
detta stora under. Det är visserligen sant,
för en fullständig behandling af detta ämne
erfordrades en vidlyftig undersökning om
evangeliernas uppkomst och byggnad, utan
att dock derför en slutlig lösning af alla
svårigheter skulle stå att vinna. Emellertid
torde icke heller några få antydningar till
belysning af i fråga varande förhållanden
alldeles sakna sitt intresse. Evangelierna
äro till sin natur erkändt fragmentariska;
och de tre första stödja sig, enligt hvad nu
mera allmänt antages, på en gemensam
muntlig tradition, vanligen tänkt fixerad i en eller
två likaledes fragmentariska källskrifter.
Synoptikerne sysselsätta sig så godt som
uteslutande med beskrifningen af Jesu
verksamhet i Galileen, Johannes åter beskrifver
företrädesvis Jesu verksamhet i Judeen, ehuru
synoptikerne tydligen förutsätta och hänvisa
till verksamheten i Judeen, och Johannes å
sin sida till den i Galileen. Ingen af de
fyra evangelisterna hade för afsigt att lemna
en fullständig redogörelse för eller ens
förteckning på alla Jesu liknelser, tal och
underverk under den tid, han offentligen
verkade ibland sitt folk. En hvar af dem
berättar blott de händelser, som på ett eller
annat sätt särskildt falla inom hans syn-

krets; och dock säger hvar och en af dem
oss nog för att visa, att Jesus var Kristus,
lefvande Guds son och verldens frälsare. Då
nu Lazari uppväckelse icke syntes
synoptikerne vara något större under än andra
Kristi verk, hvilka de hafva omtalat (jfr Joh.
11: 37) — då, såsom det så väl blifvit sagdt,
ännu ingen gradmätare för undrens inbördes
storhet blifvit uppfunnen — och då vidare
detta under tillhör den judeiska cykeln —
synes det ingalunda i sig sjelf mera
oförklarligt, att de utelemnat detta, än att de
utelemnat undret vid Bethesda eller den
blindföddes botande. Härtill kommer, att
synoptikerne tyckas hafva haft ett alldeles
särskildt skäl till tystlåtenhet i fråga om
allt, som stod i sammanhang med dessa
syskon i Bethanien. Vi kunna finna detta
deraf, att de, äfven då de berätta något
angående dem, sorgfälligt undvika att nämna
deras namn. De kalla det hus, i hvilket
dessa syskon intaga en så framstående plats,
»Simons, den spetelskes, hus», och Maria
får rätt och slätt heta »en qvinna» (Matth.
26: 6. 7; Marc. 14:3); ja, på ett stäUe (10: 38)
nöjer sig Lucas att kalla Bethanien blott och
bart »en viss by», oaktadt denne evangelist,
såsom synes af ett annat ställe (19: 29),
alldeles icke var okunnig om dess namn.
Hvad var det då, så frågar man sig
ovilkorligen, som förseglade desse evangelisters
läppar? Det ligger närmast till hands att
antaga, att det var fruktan för att genom
berättandet af detta under utsätta för fara
en man, som då ännu lefde, och hvilken
judarne redan ifrån första stund sökt rödja

* Namnet synopWcer, hvilket må hända bort förklaras långt för detta, har uppkommit deraf, att de tre
första evangeliernas framställningar kunna afdelning efter afdelning sammanföras till en gemensam
öfversigt. Namnet synes första gången hafva blifvit användt af Griesbach, hvars första edition af nya testamentet
utkom 1774,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:32:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jesulif/0414.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free