Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
rettelsen af det Norske selskab og det Danske
literatur-selskab, var allerede indtraadt paa det dramatiske
omraade. Nordmændene samlede sig om Bredal og Brun
og havde kun øie for det famlende og taagede, ikke for
det nye og epokegjørende i Ewalds forsøg — forsaavidt
stod de som talsmænd for en udlevet literaturretning.
Men at der ogsaa blandt dem fandtes mænd, der havde
øie for denne retnings skrøbelighed, det fik man snart
erfare. Det afgjørende angreb baade paa syngespillet og
tragedien udgik nemlig fra deres kreds. Seks uger efter
„Zarine"s opførelse havde Johan Herman Wessel skrevet
„Kjærlighed uden strømper". Beskeden og tilbageholden
som han var, havde han først ikke tænkt at offentliggjøre
sit arbeide; først enkelte formaaende venners overtalelser
bevægede ham dertil. Det udkom i begyndelsen af
september 1772, og i slutningen af marts 1773 blev det
opført med stort bifald. Til stykket havde Scalabrini, en
landsmand og kollega af Sarti, komponeret musik, der
gjør parodien paa operaen fuldstændig og med rette har
skaffet sin komponist et navn i den dansk-norske
theaterhistorie[1].
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>