- Project Runeberg -  Kina eller "Riget i Midten" /
73

(1923) [MARC] Author: Vilhelm Rasmussen - Tema: China
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

to første Opgaver kunde endda sættes til Side; „men uden Folkets
Tillid kan ingen Regering bestaa." Et andet Sted siger han: „En
Regering er god, naar den gør dem lykkelige, der lever under den, og
drager dem til sig, der bor langt borte." Men Regeringsudøvelsen maa
ikke være noget rent udvortes. Han siger: „Kan en Mand ikke forbedre
sig selv, hvad har han saa at gøre med at forbedre andre", men
„dersom Regenten lægger Vægt paa Selvkontrol, vil Folket villigt lyde hans
Bud."

Om personlige Egenskaber hos Mennesket udtalte Kung tse bl. a.:
„Den noble Mand forlader aldrig i noget Øjeblik Dydens Vej; i Storm
og Strid staar han fast som altid" ... „Den noble Mand gaar frem i
Viden om sin Pligt, den ringe Mand gaar frem i Velstand" ... „Den
Viise er sen til Tale men hurtig til Handling". Det er ogsaa smukt, naar
han siger: „Det noble Menneske fremhæver de gode Egenskaber hos
andre og understreger ikke de daarlige; den låve Type gør det
omvendte." Kung tse lod sig ikke blænde af Ord. Han siger skarpsindigt:
„En Mand med indre Dyd vil altid have dydige Ord paa Læben; men
en Mand med dydige Ord er ikke altid en dydig Mand." Og viist er det,
naar han siger: „Det udmærkede Menneske søger alt, hvad han har
Brug for, hos sig selv; det ringe Menneske søger det hos andre."

I en Række blandede Bemærkninger findes der ogsaa fine, slaaende
rigtige og undertiden dybsindige Udtalelser. Et Par Eksempler viser
det. Han siger: „Læg Mærke til en Mands Handlinger, undersøg hans
Bevæggrunde, se til hvad der morer ham; hvorledes kan det saa være
skjult for Dig, hvem han virkelig er." ... „Skal jeg sige Dig, hvad
sand Viden er: Naar Du véd noget: at vide, at Du véd Besked, og
naar Du ikke véd Besked: at vide, at Du ikke véd, — det er sand
Viden." ... „Menneskers Fejl er karakteristiske. Det er ved at lægge
Mærke til en Mands Fejl, at man kommer til at lære hans Fortrin at
kende." ... „Den virkelige Fejl er at have Fejl uden at forsøge paa at
komme af med dem."

Bogen „Livsførelsen" bygger naturligvis paa de samme
Grundprincipper som de andre konfucianske Bøger, men den indeholder enkelte
særlig interessante Tanker, som ikke stemmer med de Forestillinger,
man almindeligvis gør sig om kinesisk Aand. Man betragter Kina som
ubetinget, doktrinært konservativt: Kung tse’s Forherligelse af
Fortiden har naturligvis ogsaa virket konservativt, og han har mange
Steder med rene Ord indskærpet det utilladelige i Forandringer. Han siger
t. Eks.: „Ingen, uden Rigets øverste Regent, maa forstyrre de
herskende religiøse og sociale Instutioner, indføre nye Regeringsformer,

73

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:50:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kinamidt/0077.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free