Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Dante. 5Y
mange kløvede Sindstilstande, sine
mangfoldige Tanker, »der stormede ind paa mig
og bekæmpede hverandre indbyrdes, uden
at jeg kunde forsvare mig.« Men
middelalderlige er alle de Visioner og
Aabenbaringer, hvori han snart ser Amor holde
Beatrice i sine Arme og bære hende til Himlen,
snart ser hende komme imod ham, iklædt
den samme blodrøde Dragt, som hun bar
ved deres første Møde.
— Dante fortæller troskyldig alt om
sin Kærlighed. Men hvorfor skulde han
ikke kunne det! Hans Kærlighed forlanger
jo blot en stum Hilsen, et venligt Blik.
Den har ingen Attraa, intet Begær. ZJa,
Digteren driver jo udtrykkelig sin
Kærlighedshistorie ud i en Allegori og gør sin
Elskede til et Symbol for den højeste, salige
Renhed: Madonna. Interessant er det, at
denne allegoriske Betydning allerede er
uddybet i dette Ungdomsværk.
Den Side af Dantes Natur, som vi har
betragtet. i Vza muova, er væsentlig den,
der vender ind mod Middelalderen. .Men
vi har ogsaa flygtig pegt paa den, der
vender ud mod Renaissancen og Nutiden: .
den Evne til Sjæleanalyse og rolig
Selv
TEOE EELEEE PP" OPEUE O 7 MLOE
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>