Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 8. Magiska knutar (trollknutar), knutar med rituell och symbolisk betydelse
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
vore det omöjligt att förstå meningen. Men Oreibasios
fortsätter: »Denna knut har lika spänning åt båda
hållen och om man skär av bukten, som ligger mitt
emot ändarna, på mitten, finner man, att man har en
varg (lýkos).» En »lýkos» åter har Oreibasios strax
förut beskrivit på följande sätt: »Man har två snören
av tillräcklig längd och viker dem dubbla. Man lägger
de fria ändarna på en och samma plats, sätter de båda
bukterna emot varandra och tar så det ena snörets
fria ändar genom det andras bukt nedifrån uppåt, och
det andras fria ändar genom det förras bukt uppifrån
nedåt, så att knuten bildas i mitten och man åt vardera
sidan har två fria ändar.» (Oribase,Oeuvres T. IV ,S.261.)
På detta sätt uppstår påtagligen ett s. k.
»lodstek», som är identiskt med en råbandsknut (se sid.
57!). Skillnaden mellan herkulesknuten och »vargen»
hos Oreibasios gäller ej själva knuten, som är
densamma i båda fallen, utan att herkulesknuten är
utförd med de två ändarna av samma snöre, vargen
däremot förenar två skilda snören. Och när vargen
utföres på det angivna sättet, kan omöjligen en
käringknut uppstå; det blir alltid ett lodstek, d. v. s.
en råbandsknut. De av senare författare meddelade
avbildningar, som åtfölja Oreibasios’ beskrivning, äro
däremot tydligen alldeles oriktiga.[1]
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>