Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
ser man avbildade sju flammande altare, som
uppenbarligen stå i samband med de sju planeterna. På
samma sätt förhåller det sig med de »tjugofyra
äldste», som i Uppenbarelseboken sägas vara världens
konungar, som sitta på troner, smyckade med
kronor och äro guds rådgivare. Deras motsvarighet
är också att finna hos babylonierna, som känna tjugofyra
stjärngudar, som de kalla »världsalltets domare».
De nu anförda exemplen torde räcka till för att
belysa det orientaliska inslaget i Johannes
uppenbarelse, vilken anses vara skriven av en kristen
författare i början av första eller slutet av andra
århundradet [1]. Här måste även den krassaste
ortodoxin sträcka vapen, så till vida som ingen torde
vilja påstå, att Uppenbarelsebokens skildring av
Kristus som ett slaktat lamm med sju horn och sju
ögon har någon som helst relation till Jesu historiska
person. Och på samma sätt, om också ej fullt
i samma grad, är även Pauli Jesusbild oberoende
av evangeliernas »historiske» Jesus. Icke Jesu jordeliv,
sådant det skildras av synoptikerna, utan
orientaliska föreställningar och myter [2] är det som i
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>