Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
är så heligt, att det måste skyddas genom polisiära
åtgärder. Vad däremot beträffar den allt jämnt
glesnande skaran av intellektuella, som ännu ställa
sig under kristendomens banér, så torde dessas
ställning i de flesta fall principiellt sammanfalla
med Paul Wernles, vars kristendom endast är en
komplex av allmänt-mänskliga livsvärden, som
existerat och ännu existera fullkomligt oberoende av
kristendomen. När denna ståndpunkt, som hos
Wernle framträder i en lugn och reflekterad form,
omfattas av ett lidelsefullt och trosvarmt
temperament, för vilket livet är allt och läran ingenting,
så resulterar en kristendom av det slag, som har en
av sina mest betydande representanter i
Züricherpastorn Herman Kutter [1], vars sociala verksamhet
även torde vara bekant för svenska läsare.
Medan Friedrich Naumann öppet erkänner
kampen för tillvaron med all dess brutala livsförintelse
som en gudomlig institution, oundgänglig för allt
organiskt och kulturellt framåtskridande, och från
denna ståndpunkt proklamerar en begränsning av
kristendomens räckvidd, som i själva verket är
liktydig med dess bankrutt, ser Kutter i det
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>