- Project Runeberg -  Kulturhistorisk bilderbok 1400-1900 /
295

(1905) [MARC] Author: Carl G. Laurin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Operasångerskan Sophie Arnould. 1770-talet.

Målning af Greuze. Wallace Collection i London.

»Greuze kan göra själfva dygden tilldragande», brukade man under 1700-talets senare hälft
säga i Frankrike, då man såg hans dygdesamma »oskulder», som vände ut och in på sina
blå ögon. Men det var ei med detta problem han behöfde anstränga sig på denna tafla, ty
odygdig är väl snarare det epitet, man kan tillägga den förtjusande, bitande kvicka, grundligt
bildade och ovanligt lättsinniga primadonnan vid Paris’ opera, Sophie Arnould. Född 1744
debuterade hon redan 1757 och lämnade scenen 1778 efter en tjuguårig glänsande bana. Främst
lyste och tjusade hon i Glucks Iphigénie en Aulide.

I hennes salonger samlades Rousseau och encyklopedisterna Diderot och Helvétius. Man
citerade hennes roligheter, hvilka till och med utgåfvos i en särskild samling. På porträttet är
hon till hälften sentimental, till hälften litet hånfullt öfverlägsen. Hon dog 1803, och två år
efter afled hennes målare.

295

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:41:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kulturbild/0305.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free