- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
251

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. Krisen - II. Krisens förlopp - 4) Förhör - a) Katekesförhör i kyrka - b) Husförhör

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

mörkare årstiden indragna ottesångerna synes ha misslyckats. På
1840-talet fingo katekes förhören en konkurrent i de genom Cleri comitialis
cirkulär den 16 juni 1841 anbefallda bibelförklaringarna, som hade till
ändamål att ge folket en grundlig och sammanhängande bibelkunskap.
Under inflytande av den begynnande väckelsen började man betona vikten
av att gå direkt till bibeln. Man ställde sig på många håll kritisk till
katekesen. Det är symptomatiskt, att den lilla katekesen försvann ur
psalmboken vid 1820-talets mitt. "Kan någon", frågar Peter Wieselgren
i sin skrift: "Hvilken är Sveriges religion ?" år 1827, "ha blivit uppväckt
till andligt liv genom katekesen?" Gentemot "den symboliska
kristendomen" ställdes "den bibliska kristendomen". "Må Nya Testamentet,
som lättare läres och i levande bilder kvarstår, bli folkets katekes."168 I
Västerås stift beslutades vid prästmötet år 1842, att minst åtta
bibelförklaringar om året skulle anordnas i varje församling.

Allnog, katekesförhören i kyrka avtogo i antal mer och mer. I början
av 1870-talet höllos katekesförhör, sannolikt mest besökta av barn och
konfirmander, i 23 församlingar, och vid prästmötet 1886 uppgavs, att
katekesförhör i gammal mening så gott som kommit ur bruk. I samband med
den uppryckning, som katekisationen fick under biskop Gottfrid Billings
tid, återupplivades i några församlingar även katekesförhören. 1892
förekommo de i mer eller mindre moderniserad form i 22 församlingar. Biskop
Billing, själv en mästare i katekisationens konst, tröttnade icke att
framhäva betydelsen av den kateketiska undervisningen. Endast denna "förmår
giva åt vår allmoge en klar och sammanhängande kristendomskunskap".169
Ett betydelsefullt hjälpmedel i denna undervisning hade kyrkan erhållit
genom den 1878 antagna katekesutvecklingen.

Men inga åtgärder kunde i längden rädda katekesförhören. Vid början
av det nya århundradet voro de ytterst sällsynta.

Husförhör

Vid mitten av 1800-talet var husförhörsseden så gott som obruten.
Olikheterna mellan församlingarna inskränkte sig i det stora hela till tiden
för förhörens hållande. På 1850-talet höllos de merendels på hösten och
vintern, på några ställen tidigt om våren eller sommaren. Även sedan den
kyrkliga krisen börjat göra sig gällande, kunde husförhören glädja sig åt
en stor anslutning. ’’Husförhören besökas i allmänhet mycket flitigt",
meddelas det i ämbetsberättelsen vid 1871 års prästmöte.170 Vid nästa
prästmöte 1886 kan biskop Gottfrid Billing uppställa husförhören som

251

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:13:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrksed/0257.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free