Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Till vagnar använder man vagnslack, som finnes
speciellt tillverkat härför, o. s. v.
Ett aldrig så gott underarbete, till vilket man
använder en dålig lack, blir förfuskat, samma är
förhållandet om man till ett dåligt utfört underarbete
tager den bästa lack. Låter man färgerna grundligt
torka mellan varje strykning och använder magra
färger, d. v. s. med terpentin uppblandade, och därtill
tager en god lack, blir också resultatet gott. Vi se
ofta på målade föremål att lacken spruckit och bildar
större eller mindre knottrigheter. Då säges i vanliga
fall att den som målat använt dålig fernissa. I nio
fall av tio, kan det däremot vara en god fernissa som
anbringats å en dåligt underarbetad yta bestruken med
en fet färg, som icke erhållit tid att torka mellan
strykningarna. Om nu en god fernissa strukits på
denna grund, har denna vid torkningen dragit den
undre mjuka färgen med sig i högar. Alltså är
underarbetet lika viktigt som lacken för arbetets hållbarhet
och tvärtom.
Fernisspensel. |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>