- Project Runeberg -  Svensk literatur-tidskrift. 1865 /
435

(1865) [MARC] With: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Shakespeare och hans kommentatorer, af C. R. Nyblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

435

nom århundradens stilla arbete. Låtom oss
i korthet se till, huru härvid förhållandet var
med Shakespeare!

Det är en märkvärdig iakttagelse inom
literaturhistorien, att dramat i sin uppkomst
alltid varit förknippadt med religionen. Så var det
i Grekland, der den dramatiska konsten uppstod af
festliga processioner, dansar och sånger i förening
med Bacchuskulten, der ännu i de äldre tiderna det
var en gudstjenst att uppföra och åse en tragedi,
och der den förste af de stora sorgespelsdiktarne,
Aeschylus, står som en öfversteprest, offrande åt
de odödliga sina strängt religiösa skildringar af
det menskliga öfvermodets fåfänga kamp mot det allt
beherrskande ödet. Så var det äfven i medeltiden,
då den första grodden till ett modernt drama
uppspirade inom kyrkans sköte, framlockad af och
i nära förbindelse med den katholska gudstjensten,
hvarvid det af kristendomen i dess uppkomst fördömda
skådespelet, med sin förmåga att kraftigt verka på
sinnena, inträdde i tjenst hos de kristna och blef
ett mäktigt medel i den uppväxande kyrkans hand. Det
var festerna vid påsken, som härtill närmast gåfvo
anledning; kyrkan lät då det andäktiga och skådelystna
folket med egna ögon se, hvad presten predikade, och
framställde handgripligt de bilder, som i skygga och
vacklande föreställningar lefde inom hvars och ens
inbillning. Kristi lidandes historia var derföre det
första ämne, som på detta sätt dramatiskt behandlades,
och de första skådespelen voro dessa s. k. Mysterier,
hvilka fingo sitt namn efter den katholska ritus,
med hvilken långfredagen firades, då den korsfästes
bild lades i grafven, för att på påskdagen åter
uppstå. Handlingen i dessa spel var från början intet
annat än evangeliets enkla berättelse, utsmyckad med
en och annan legend och nödtorftigen satt i diologform
samt framställd på scenen med en troende tids hela
naiva sätt. Passionsmysteriet började med Johannes
Döparens predikan i öknen och följde steg för steg
evangeliet ända till Kristi korsfästelse. Ett så
kolossalt ämne kunde naturligtvis icke på en dag
medhinnas. Också var

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:33:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/littid65/0445.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free