- Project Runeberg -  Svensk literatur-tidskrift. 1869 /
388

(1869) [MARC] With: Hans Forssell
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Olika sätt att läsa Bibeln. Gamla Testamentets Literatur-Historia, i Uppsatser af A. Hausrath. Öfversättning. Om Bibelns Inspiration, af Richard Rothe. Öfversättning. Af C. F. B.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

hvarmed förhållandet mellan könen behandlas, icke
mindre än den för oss så främmande föreställningen,
att förbannelsen för kränkandet af äktenskapets helgd
uteslutande faller på den oskyldiga afkomman, men
aldrig på det lastbara familjeöfverhufvudet. Dertill
förekomma massor af saker, hvilka, om ej lika
afskyvärda och upprörande för vår sedliga
känsla, äro oss frånstötande eller likgiltiga,
såsom de oändliga listorna på alldeles obekanta
person-, slägt- och ortnamn och de otaliga, för
oss alldeles meningslösa bestämmelserna i den
levitiska ceremoniallagen. Tänkare såsom Lessing,
och protestantiska teologer såsom författaren till
Wolffen-büttel-fragmeriten, hafva derföre också
strängt betonat verkningarne på obildade sinnen af en
urskilningslös bibelläsning, och katolikerna låta,
såsom bekant är, endast en s. k. kastigerad eller
rensad bibel komma i menige mans händer. Huru man i
de protestantiska länderna sökt hjelpa fram sig med
så kallade »bibliska historier», veta vi alla. Det
häfdvunna antalet af »två gånger två och femtio
bibliska berättelser» qvarstår ännu såsom norm
för vår skolundervisning, ehuru rättvisligen får
medges, att de både i urval och framställningssätt
tid efter annan undergått förändringar till sin
fördel. Emellertid ligger i hvarje försök att på detta
sätt anrätta bibeln, så att den blir fullt smaklig
för barn och enfaldiga menniskor, svårigheter, som
aldrig fullt kunna öfvervinnas. Slipprigheterna
kunna undangömmas eller beslöjas, men det sker
ej alltid utan att gifva en förändrad anda åt den
ursprungliga framställningen, och på andra ställen,
såsom i den hänförande berättelsen om Tobias, har
man af falsk anständighet borttagit just det som är
sagans innersta och mest upphöjda tanke. Dessa två
och femtio underbara berättelser om det israelitiska
folkets och dess framstående personligheters öden är
för folkets barn inbegreppet af verldshistorien; de
inläras dem derför med största gravitet, och ve den
lärjunge, som till exempel skulle förblanda Abigail
med Achitofel, eller förgäta ordningen af de tio
egyptiska landsplågorna. Man trodde att det skulle
blifva en sådan lättnad för folkskolans barn, när det
i obestridlig välmening påbjöds, att undervisningen i
bibliska historien skulle föregå den i katekesen. Vi
skola icke bestrida åtgärdens riktighet, men såsom
den på mer än ett ställe i landet verkställes, har
»bibliskan» blifvit en skräck för ungdomen i folk-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:36:01 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/littid69/0394.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free