- Project Runeberg -  Medeltidens skådespel i kyrkan och på theatern /
107

(1855) [MARC] Author: Carl Abraham Mankell
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

larm, än att framkalla behagen. Blott
larm kom i fråga, såvida pukor,
trummor och trumpeter, samt trianglar och
kastagnetter omnämnas. ”Tuba ”och säckpipa,
lyra, flöjt, viol och sistrum begagnades, som
vi läsa, i förening med puka, trumpet och
trumma, vid turnerspelen och andra
högtidligheter; sången deremot, den egentligen
städade musiken, beledsagades af harpan,
zittran, luthan eller och ännu annorlunda
kallade, fastän guitarr-lika instrumenter.

Det har blifvit nämndt, att
fruntimmers-rolema under medeltiden alltid spelades af
män. Damerna voro bannlysta från
tiljorna. Dock äfven deras timma slog.
Spanien var det första land, hvarest qvinnliga
personer visade sig på theatern. Det
skedde på 1500-talet. Philipp II förbjöd
visserligen ”ett dylikt djerfit tilltag;” men
redan år 1580 var man ingalunda vidare så
sträng. I London uppträdde fruntimmer för
första gången vid en fransysk trupp, som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:24:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mamedelt/0115.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free