- Project Runeberg -  Teaterhistoria och teaterhistorier. Minnen och anteckningar från en 40-årig verksamhet inom teaterns roliga och oroliga värld /
90

(1924) Author: Hjalmar Meissner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

många år uppburit stora maktpåliggande roller å
Kungl. Operan. Elisabeth i »Tannhäuser»,
Drottning Margot i »Hugenotterna», Tosca, Salome ocli
Waino i »Arnljot» är ju en ståtlig repertoar för den
sångerska, vars röst ej ansågs räcka till för
Ger-maine i »Cornevilles klockor» och Ginetta i
»Tjuv-skyttarne» på den lilla Vasateatern.

En annan blivande operasångerska fanns också
inom teaterns murar, fröken Hulda Nordin, som
förde en korists mera obemärkta tillvaro och
egentligen endast som en ståtlig regementstrumslagare i
spetsen för tennsoldats-paraden i balettpantomimen
»Dockfeen» lyckades fästa uppmärksamheten vid
sig. Emil Strömberg, med vilken hon sedermera
blev gift, bekostade hennes studier och en vacker
dag överraskade hon världen med att sjunga
ingenting mer eller mindre än »Valkyrian» på Operan.
Hon for sedan till Paris och provsjöng på Stora
Operan därstädes. Direktörerna och
kapellmästarna vid »Académie nationale de musique», som det
officiella namnet lyder på parisoperan, blevo
stormförtjusta i den fenomenala stämman och hon
engagerades tvärt på tre år med ganska rundligt
tilltagna avlöningsförmåner. Man hoppades nämligen att
under denna tid sångerskan skulle hinna lära sig
franska och få den kultur över sångföredraget, som
ännu saknades. Det borde ha lyckats, ty själva
röstmaterialet var av prima beskaffenhet, men troligen
saknade hon arbetsenergi, ty hon fick aldrig
uppträda på parisoperan och efter de tre åren var
engagemanget slut. Efter ingånget giftermål med
den svenske harpisten vid Opéra-Comique Carl
Lundin drog hon sig tillbaka till privatlivet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:55:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mhteaterhi/0090.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free