Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Ranfts teatrar. Cyrano de Bergerac.
Frippe återkommer.
Den nya regimen på Svenska Teatern började
med »Bröllopet på Ulvåsa». De närmaste åren
bjöds på en ’både värdefull och omväxlande
repertoar. Gerhard Hauptmanns sociala drama
»Vä-varne» gav Molander ett nytt tillfälle att visa vilken
eminent regissör och instruktör han var. Den scen
då den uthungrade och uppretade folkmassan
gri-pes av blind förstörelselusta och slår sönder
speglar och möbler i arbetsgivarens salong, var ett
mästerverk av modern regi, fast teaterns
attributförvaltare ’svor och domderade: »Ska’ de’ vara en
pjäs det här, där dom slår sönder alla våra fina
möbler?» I den scen där den fattiga arbetaren är
överlycklig då han kommit över ett stycke
hund-kött, hade Molander, som ivrade för realistiska
effekter, lagt en köttbit i en panna och den skulle nu
stekas på scenen. Men vid premiären hade man ej
lagt dit något smör, varför köttet torrstektes så att
det blev rök och ett intensivt stekos som trängde
ut i salongen och obehagligt berörde publikens
subtila nerver.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>