- Project Runeberg -  Teaterhistoria och teaterhistorier. Minnen och anteckningar från en 40-årig verksamhet inom teaterns roliga och oroliga värld /
183

(1924) Author: Hjalmar Meissner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

demokratisk. Däremot fick han rätt snart fröjda
sig åt en stor popularitet.

Efter lyckade debuter engagerades han vid
Operan, men Hallström, som insåg att Bergströms lilla
figur (den tiden var han dessutom mager som en
skrika) endast hänvisade honom till en begränsad
repertoar, rådde honom att försöka sin lycka vid
Vasateatern.

Hans första roll vid operettscenen var Styx
i »Orfeus i underjorden». Sångpartiet inskrän-

ker
Arkadien».

sig’ till

en kuplett: »När jag var prins utav

Vid repetitionerna
pekningar av både
regissör och kamrater att han
sjöng sin kuplett alldeles
för musikaliskt.

»Styx är en fyllkaja
och kupletten skall
sjungas med alkoholmättad
röstklang», sade man.

Jag rådde honom dock
att sjunga såsom
Hallström instruerat honom.

Generalrepets
sakkunniga och kritiska
publik-ruskade på huvudet åt
den nymodiga tolkningen,
men vid premiären slog
»När jag var prins» ned
som en bomb bland
teaterns blaserade habituéer.
Kupletten bisserades tre
gånger.

fick

Bergström på-

Oscar Bergström som »Prinsen
av Arkadien».

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:55:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mhteaterhi/0183.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free