Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
vetna om sin kallelse, till mäktiga folktribuner.
Det är lokalfärgen, som individualiserar dem olika
och utgör hufvudskilnaden mellan den eldfängde
sydländingen och den mystiskt grubblande neder-
ländaren; här är det ock, som vår framställare så-
som sångare och skådespelare mest intressant ut-
vecklar sin dramatiska konst.
Andra akten (hvari Johan först uppträder)
är full af präktiga effektanläggningar, hvilka man
ock efter förmåga gemenligen icke underlåter att
göra gällande; Tichatscheck lemnar dem dock orör-
da, eller begagnar dem med stor återhållsamhet.
Den fredlige borgaren drömmer ännu blott och för-
mår ej tyda framtidens hägringar; hans förderfli-
ga kraft har ännu ej sprängt den omhöljnad, hvar-
inom den slumrar. I drömscenen se vi berättaren
omringad af dunkla gåtor, dem han ej kan lösa:
instrumenterna kasta en skarp belysning på dem;
men hans blick är inåt vänd, han ser och beskrif-
ver endast företeelserna i sin inre verld. Detta
är konstnärens uppfattning; han ger en själsmål-
ning, som uti intresse vida öfverväger de sceniska
och vokala effekter, som han för dess sannings
skull lemnar åsido.
Men annorlunda stå sakerna i tredje akten.
Inbrytande olyckor hafva förjagat de dimmor, som
omhöljt denna eldsjäl, hvars strålar nu förtära allt
hvad som kommer i dess väg; mystiken har genom
fanatismen erhållit en yttre riktning, och den fred-
lige drömmaren förvandlats till en mordengel.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>