- Project Runeberg -  Myter och sagor på väg genom världen /
28

(1925) [MARC] Author: Edvard Lehmann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Myter - Hur man tolkat myterna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

teologiska processer gå så långt tillbaka, att man efter de
föreliggande kilskriftstexterna skulle kunna anse — och även har
ansett — dem vara den ursprungliga mytologien, och det
är i själva verket också endast genom förmodanden och
analogislut, som vi kunna komma på andra sidan denna
systematiska byggnad. Men må man icke låta sig
förvirras härav! Mänskligheten är gammal och äldre än
prästernas visdom. Hur ärevördig den sistnämnda än
förefaller vara, är den dock alltid en sentida ättling
till vida tidigare religionsstadier, vilka skapat det liv, som
hos prästerna blev till lära, ja till spekulativ teori. Även
den egyptiska religionen känna vi endast i ett stadium av
sinnrik systematik, vilken blott låter oss ana den levande
organism, kring vilken den vävt sina trådar. Och likväl
ha både antiken och vår egen tid betraktat
hieroglyfernas mystiska texter som en urkälla för mänsklighetens
gudalära!

Vi måste vänja oss vid att även i dessa antika eller
förantika prästskolor finna en rationalism, som vill stödja
tron med förklaringar eller rent av rädda den från
undergång genom vittgående omtolkningar. Det
karakteristiska för denna rationalism har alltid varit
naturförklaringen, och den grekiska rationalismen har här i
filosofisk form utfört detsamma som den babyloniska och
egyptiska i prästerlig skrud. Det var den, som gjorde Zeus
till himmelen och Apollon till solen, Artemis till månen,
Hermes till vinden och Dionysos till vinstocken.

Det fanns snart icke en myt i hela den rika grekiska
legendskatten eller i grannfolkens religion, som icke
uppfattades som en avspegling av en naturtilldragelse, och man hade
redan tidigt sin religiösa avsikt härmed: att icke blott
göra myterna till verklighet, utan att också befria dem
från det anstötliga, som en efter hand finare utvecklad
etisk uppfattning fann i de mytiska berättelserna.
Theogenes från Regium, som levde omkring år 500 f. Kr., lär
ha författat ett helt mytologiskt system, vilket
oskadliggjorde de homeriska sägnerna genom en dylik
omtolkning. Den motsägelse, som redan den tidens
monoteistiskt präglade teologi fann i de polyteistiska

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:36:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/myter/0030.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free