- Project Runeberg -  Myter och sagor på väg genom världen /
59

(1925) [MARC] Author: Edvard Lehmann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Myter - Primitivt tänkande och mytologisk fantasi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

sin betydelse till och med i de högst utvecklade religionerna,
ja den kan ständigt fortsätta sitt liv i dessa genom förnyad
produktion såsom den personligt påtagliga formen för
religionens sanningar.

Fantasiens lek, som obehindrat försiggick under
mytbildningen, fortsätter efter dennas upphörande — så framt den
icke är bunden av det episka sammanhanget eller av legendens
principer — sitt fria liv i folksagan. Den utlöser här de
poetiska krafter, som ständigt förefunnos i mytdiktningen,
och söker uppnå något estetiskt. Här blir då det påtagliga
och berättande huvudsaken: gestalten och handlingen lägga
beslag på intresset, under det att namn och tid sakna skarpa
konturer ("det var en gång en man", "en kung hade tre
söner", "och om de inte äro döda, så leva de ännu"). Även
sagans motiv är i hög grad växlande — från fullständig
likgiltighet för mening och innehåll till estetisk beräkning och
medvetet moralisk tendens. Likväl känner sig den äkta
folksagan obunden av diktkonstens regler och uppträder icke
didaktiskt moraliserande. Däremot kan man med allt skäl
tala om en "sagornas moral", en livsåskådning, som mer eller
mindre omedvetet utvecklar sig och som fortsätter sina
traditioner oberoende av de omgivande moral- och
religionssystemen eller också — då det visar sig ändamålsenligt — i
samförstånd med dem. Emellertid är gränsen mellan myt och saga
vida mera flytande, än då det rör sig om epos och legend. I
de primitiva religionerna sammanfalla de oftast, och i de
högre religionerna ha sagorna ofta lämnat motiv till nya
mytbildningar, medan de å andra sidan bevarat gammalt
mytstoff, då detta övergivits av religionen. Det ligger därför
nära till hands att betrakta myter och sagor under ett —
såsom ett gemensamt arv från mänsklighetens barndom och
första andliga blomstring.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:36:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/myter/0061.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free