Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Edsbärgs kontrakt - Risebärga kloster
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
254
Kilsbärgen i väster och norr. Genoxn klostret fick
lantbefolkningen undervisning i åkerbruk, trädgårdsskötsel och
uti handaslöjder. Dessa kloster voro »fyrbåkar i den
tidens mörker», säger kyrkoherde Knut Hamnström.
Ansedda familjers döttrar inackorderades i klostret och
erhöllo där undervisning även i världsliga ting.
Rikt folk donerade sin
egendom till klostret. Man
kunde sålunda få bli
begraven inom klostrets
område, och man fick
själamässor lästa över sig. F. ö.
övade klostret
välgörenhet. Vägfarande fingo
härbärge där.
Sålunda blev klostret
mycket rikt. Under sina
välmaktsdagar ägde det
224 hemman med fisken
och skogar, kvarnar,
gruvor och kyrkor i Närke,
Södermanland, Värmland, Väster- och Östergötland saint
på Öland, vartill kommo tomter i Örebro m. m.
1268 donerade lagmannen Holdo Olofsson Stråle och hans
hustru Margareta Näs gods i Värmland till Risebärga. Som
villkor hade de satt, att de skulle begravas i Risebärga.
Donationen hade stor betydelse icke blott på grund av sin
storlek, 12 gårdar, utan även av den anledningen, att
Risebärga nu fick sammanhängande domäner från Risebärga
till Vänern. På Näs bildades en filial till klostret i
Risebärga.
Ali denna rikedom krävdes det sakkunskap att
förvalta, och klostret föregick i många fall ortsbefolkningen
med goda exempel i ekonomiska som jordbrukstekniska ting.
När reformationen öppnade klosterportarne, betjänade
sig flertalet av klosterfolket av sin frihet att gå ut i
världen. Dock satt ännu åtskilliga år därefter en abbedissa
Risebärga klosters sigill■
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>