- Project Runeberg -  Norge i Amerika : livsbilleder fra nordmændenes liv og historie i De forenede stater /
468

(1915) [MARC] Author: Nordahl Rolfsen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Enkeltbilleder fra norsk-amerikansk litteratur og kunst - Norsk musik i Amerika. Av Carl Hansen. Med billeder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

468
seiv digtet sine toner, hvori det tolket de længsler som de
blaanende fjeld og det bølgende hav vakte hos det.
Den lyse sommernat, de mørke, snefulde vintrer, fossens
dur, solens spil paa bræene
alt skapte hos det
folk som her levde slegt efter slegt, vekslende stem*
ninger, som fandt sit uttryk i toner. Men de melodier
som fødtes av denne storslagne natur og under tildels
haarde livsvilkaar, fik en understrøm av vemod. I sin
oprindelige form var disse toner en musik for det norske
folk. Folket opfandt sine egne instrumenter, hardanger*
felen og langeleiken.
Da kunstmusikkens dyrkere opdaget den tonerigdom
som bodde paa folkedypet, grep de den med levende
interesse. Musikere reiste omkring i bygdene og samlet
folkemelodier. De frembød rikt stof til bearbeidelse.
Den kunstmusik som nu fremstod i Norge, fik sit præg
av folketonene. Skjønt kompositionene blev holdt i de
av kunstmusikken anerkjendte former, var der paa bun*
den et nationalt element. Tonebilledene fik en bakgrund
som var egte norsk. Waldemar Thrane, Ole Bull, Half*
dan Kjerulf og Richard Nordraak anslog de nationale
strenger. Ingen av disse besad i den grad som Edvard
Grieg et lydhørt øre for de norske natur* og folketoner
og en følsom sans for de eiendommelige harmonier,
melodier og rytmer i den oprindelige musik som var
blomstret op i Norges avstængte daler.
Likesom Ole Bull var den første som bragte bud
ut i Europa om at der fandtes musik oppe i landet mot
den evige sne, var han ogsaa den første kunstner som
tolket norsk musik paa amerikansk grund. Da Ole
Bull ved et rent tilfælde først gjorde sig bemerket i
Italien, var han som en aldeles ukjendt mand kommet til at
spille de norske toner ved en stor konsert i Bologna. Publi*
kum blev ellevild av begeistring. Det ropte paa kunst*
nerens navn. Han svarte: Ole Bull di Norvegia (Ole
Bull fra Norge). Det blev proklamert som hans navn;

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:30:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/norgamer/0486.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free