- Project Runeberg -  Norge. Uddrag af ældre og nyere Forfatteres Skrifter /
81

(1880) [MARC] Author: Fredrik Bætzmann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Norsk Kunst. II. (Udg.)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Kunstneriske Uddannelse, samt J. Munch, af hvem et større, i en temmelig
haard Maner, men omhyggeligt udført og ved sine mange
Portraiter interessant Billede af Karl Johans Kroning i Throndhjems
Domkirke opbevares i Palaiet i Kristiania. Munch optraadte ogsaa
som Billedhugger og gav bl. a. i 1818 i et Basrelief tilbedste «en
historisk-allegorisk Forestilling af Kongsberg Sølvværks forfaldne
Tilstand». Et Par andre norskfødte Kunstnere, der erhvervede sig
en større Navnkundighed — Johan Gørbitz (1782—1853), især
udmærket som Portraitmaler, og Landskabsmaleren J. C. Dahl,
født i Bergen 1788, død 1857 i Dresden, ved hvis Akademi han i
1824 var bleven ansat som Professor — tilhørte væsentlig Udlandet.
Det samme var ogsaa Tilfældet med en anden, noget yngre Kunstner,
Landskabsmaleren Thomas Fearnley, født 1802, uddannet ved
Akademiet i Kjøbenhavn i 1821—22, død i München 1841.

En særegen Plads i disse første Aars Kunsthistorie indtager
Billedhuggeren Hans Michelsen. Han var født i 1789 i Nærheden
af Throndhjem, opvoxede i trange Kaar og begyndte som Soldat
at sysselsætte sig med Træskjærerarbejde, hvori han snart paa egen
Haand og ene understøttet af de blandt Almuen bevarede tekniske
Traditioner, arbejdede sig frem i den Grad, at hans militære Chef
i 1815 gav ham Permission, for at han kunde rejse til Stockholm
og der søge at lære mere. Her tog den daværende norske
Statsminister Peder Anker sig af ham, skaffede ham Adgang til
Akademiet og ved Siden deraf Arbejde hos Billedhuggeren Göthe.
Michelsen erholdt nu tillige af den norske Statskasse et Stipendium,
der i 1820 fornyedes, saa at han kunde begive sig til Rom, hvor
han arbejdede hos Thorvaldsen. Derfra vendte han tilbage i 1825
og blev nu — med Undtagelse af et Par Aar, i hvilke han opholdt
sig i Stockholm, arbejdede i Nystrøms Atelier og desuden paa egen
Haand udførte de tolv Apostelbilleder, som Karl Johan skjænkede
til Throndhjems Domkirke — hjemme lige til sin Død i 1859.
Udbyttet af hans Virksomhed blev vistnok hverken stort eller
værdifuldt; men han fortjener dog at mindes som den første Nordmand,
der vovede at bosætte sig i sit Hjemland, ene med Kunsten til
Opgave og Livserhverv. Dette var dengang ingen let Sag; Tiderne
vare trange og vedblev længe at være det.

Med de kunstneriske Bestræbelser og deres Anerkjendelse af
den store Almenhed gik det nemlig smaat. Det var Litteraturen,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:32:40 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/norge80/0089.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free