- Project Runeberg -  Skiftende Horizonter : Skildringer og Iagttagelser fra et Ridt gennem Ørkenen og Lille-Asien /
12

(1894) [MARC] Author: Johannes Østrup
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - På vejen til Damaskus. — Baalbek. — Første indtryk af et af jordens paradiser. — Byens historie og dens historiske minder. — Moderne liv, i hjemmet og på gaden. — Kvinderne og deres sociale stilling. — Opdragelsen og undervisningen. — Literaturen og religionen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

12
Arabernes fjender som de osmaniske pashaers, men nu da deres
magt er brudt, have Araberne i deres nationalhad til den
fremmede tyrkiske race taget Druserne til indtægt for sig, og
de drusiske emirer ere blevne fælles arabiske nationalhelte. Særlig
mindes emir Selman, der levede i begyndelsen af dette århundrede,
og som endnu for Libanons beboere står som indbegrebet af alle
mandlige fuldkommenheder; det var ham, der, når han red ud,
kunde lægge en kobberskilling mellem sit knæ og sadelens
sidestykke, og når han kom tilbage, sad den der endnu på
samme sted, så støt sad han til hest. Det var hans slægt, som
byggede de store paladser i Libanons småstæder, paladser, der
nu ere styrtede sammen ligesom de dynastier, der rejste dem.
Jeg har engang i Damaskus truffet en droskekusk, emir Tahir,
der i en sidelinje nedstammede fra denne Selman, og i militsen
i Libanon, der står under den kristne guvernørs komando, vil
man finde flere emirer tjenestegørende som menige soldater på
de steder, hvor deres forfedre herskede som fyrster. Nu have
Druserne kun politisk betydning i Hauran, landskabet syd for
Damaskus og øst for Jordan og det røde hav, hvor de geogra
fiske forhold støtte opretholdelsen af deres selvstændighed.
Selv har jeg kun haft lejlighed til at være sammen med
Drusere enkeltvis, og de anstrængelser, som jeg har gjort for
at få noget rigtigt at vide om deres religion, have været ligeså
frugtesløse som tidligere rejsendes. Så mærkeligt det end lyder,
den drusiske sekts religion er indtil dato for en stor del en
uopklaret hemmelighed. Det, som man ved med sikkerhed, er,
at denne lære skriver sig fra den vanvittige ægyptiske kalif,
Hakim biamrillah (996— 102 1), der lod sig udråbe som en
personifikation af Gud. Denne theori blev grebet af en vis
Hamza ibn Ali, der uddannede den til et helt system, og
skaffede den udbredelse i Syrien. I følge Drusernes lære har
guddommen fra tid til anden taget bolig i menneskelige væsner
og sidst i kalifen Hakim, som var den mest fuldkomne. Alt,
hvad tidligere religionsstiftere have lært, både Moses, Jesus og

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:14:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/orkenen/0024.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free