- Project Runeberg -  Kunsten i Danmark under Frederik V og Christian VII /
53

(1906) [MARC] [MARC] Author: Theodor Oppermann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

gerne her vekslede, medens ensartede Foreteelser stadig viste sig under
nye Skikkelser. .

Den svageste Del af Jardins Anlæg turde Marmorhaven være, Vel
maa den Snildhed beundres, hvormed han har faaet givet den ret irregu-
lære Plads en rektangulær Form, og hvormed han har skabt den høje
Mur med det sindrige Trappeanlæg, som fører ned til det lavere Terræn ;
men selve Havens Udstyrelse virker, trods det sirlige Kaskadeanlæg og
de yndefulde Pyramider ved Indgangen til Alleen noget dukkeagtigt.

I Overensstemmelse med, at Jardins Indkaldelse til Danmark skyld-
tes Marmorkirken, var hans Ophold i Landet nøje knyttet til denne.
Da dens Fuldførelse i 1770 blev opgivet paa Grund af Pengemangel,
var hans Virksomhed her ogsaa afsluttet, og Aaret efter rejste han til-
bage til Frankrig. Med Saly gik det omtrent samtidig paa lignende
Maade. I 1770 afleverede han sin Heststatue paa Amalienborg og i 1773
vendte han hjem. Det var ubetinget et stort Gode for den danske Kunst,
at disse to fremragende Dygtigheder og højt dannede Mænd kom til at
virke saa længe her i Landet; det var maaske ogsaa et Gode, at deres
Virksomhed afsluttedes, da Landets egne unge Kræfter, som vare blevne
opdragne af dem, vare saa pas modne, at de selv kunde tage fat.

Jardins og Salys Betydning for den danske Kunst er mangfoldig og
kan vanskelig sammenfattes i faa Ord. De ledede de nye kunstneriske
Strømninger ind i Landet, de udviklede Sansen for den antikke Simpel-
hed og for Naturen. I Stedet for den tidligere Tids stærkt konventionelle
Behandling af Opgaverne, bragte de en langt mere personlig. Deres
Kunst var gennemarbejdet. Hver hævdede paa sin Vis Betydningen
af en grundig og solid Behandling af det givne Stof. Det dygtige Haand-
værk havde i den to kraftige Beskyttere. Den Ædruelighed i Smagen,
den Grundighed, den Ærlighed og Jævnhed, som med Rette tælles
blandt den senere danske Kunsts gode Egenskaber, vare i fuldt Maal
tilstede hos dem begge.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:17:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/otidanmark/0067.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free