- Project Runeberg -  Pariserlif på 80-talet. Nya skizzer från det moderna Frankrike /
248

(1885) Author: Richard Kaufmann - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

248 De stora rätts-sessionerna.

baka. Ingen rörde sig. Han var en man med esprit, han ringde
och tillsade betjeningen att »nu, då de anständiga damerna gått,
visa ut de andra». Han har öfverallt, der han anser, att
förhandlingarna kunna såra den offentliga sedlighetskänslan, rätt till ett
sådant beteende. Men använder han ej denna rättighet, kan han
alltid vara säker på att få behålla sina åhörarinnor till det sista.
När det är att vänta, att målet skall dra ut på tiden, ha de sin
matkorg med sig, och de inrätta sig på lägermanér bäst de kunna.
Man har under några af de senare, mest uppseendeväckande
rättssessionerna sett nästan otänkbart skandalösa uppträden försiggå i
denna trängsel. Offentliga qvinnor ha trängt sig ända upp på
domaretribunen och tillåtit sig scener der, som ej ens kunna
beskrifvas.

Omedelbart framför den icke protegerade publikens bås finnes
vittnenas bänk, sedan kommer advokaternas och framför dem åter
den inhägnade rätts-scenen. Dess midt upptages af ett stort bord,
på hvilket ligga, inpackade och förseglade, »les pièces à conviction»,
vapnet, hvarmed mordet blifvit begånget, mördarens blodiga
kläder, vitriolflaskan, hvars innehåll den trolöse älskaren har fått
slungadt i ansigtet, alla de föremål, som på ett eller annat sätt äro
tysta — och ändå ofta de mest talande — vittnen mot förbrytaren.
I rätta ögonblicket under presidentens förhör med den anklagade
visas de fram för juryn. Det är dramats effektställen, som aldrig
underlåta att göra verkan. Till höger om detta bord sitter den
anklagade på sin estradmässigt upphöjda bank, till venster bilda
juryplatserna dess pendant under de höga fönstren, hvilkas ljus
faller skarpt på syndaren, så att de tolf kunna följa hvarje
minskiftning i hans ansigte. Ändtligen som scenens bakgrund lyfter
den höga tribunen sig, der rättens president tar plats med sina
begge bisittare, »les conseillers», och generalprokuratorn, allmänne
åklagaren, alla fyra i den gamla stereotypa kostymen med
skaf-lakanskappan och hermelinerna. På väggen bakom dem hänger ert
stor målning föreställande den korsfäste frälsaren, salens enda

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:28:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pariser/0256.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free