Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Rafael för ovanlighetens skull briljerar i färgen. De själfständiga kompositioner Josephson utför jämsides med kopiorna efter gamla mästare, bära ovanligt starka spår af hans galleristudier. Skissen till »David och Saul» målad i Holland talar holländska, själfva taflan, målad i Italien, däremot italienska med stark venetiansk brytning. Samma förhållande med hans »Nymf och Faun». Till och med sedan han slagit sig ned i Paris, där kamratkretsen står under starkt inflytande af modärn fransk konst, spåras dennas inverkan på Josephson egentligen endast i Renholms porträtt (Manet); han vidhåller sin kärlek till »de gamle mästarne» och det är törhända ej ensamt modellens fysionomiska släkttycke, som kommer betraktaren af Allan Osterlinds porträtt att erinra sig dessa ungdomliga konstnärstyper, hvilka skapats af en Alonzo Bronzino. Fastän han framhölls och själf kanske trodde sig vara »modärnist», var Josephson i själ och hjärta klassiker, och det är ej betydelselöst, att han aldrig sysslat med lösandet af de problem — luft- och ljusfenomen — som den modärna konsten under 8o-talet ställde som en af sina viktigaste hufvuduppgifter. Liksom under konstens glansperioder lärjungen under sin lärotid följer mästaren i spåren och endast småningom lösgör sig, då han som ett plus till de lär-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>