- Project Runeberg -  Forelæsninger over practisk Theologie, i kort sammendrag /
102

(1856) [MARC] [MARC] Author: Andreas Grimelund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

102
ikke blot denne, der i sin Forestilling gjentager Herrens Lev
netslob, meu Herreu selv, som gjentager sit Levnctslob for og i
sin Menighed, og hvert nyt Kirkeaar bliver ogsaa et nyt her
rens Velbehageligheds Aar." Mcn til dette „Herrens Aar" knyt
ter nu tillige Mcuighedeu sit Aar, ligesom deus Liv har siu
Kilde i Herreus Liv, og i dette sit Aar deels gjennemgaar den
sit eget Levnetslob i Lyset af Herrens, deels betragter den en
kelte Lemmers christelige Levnetslob, hvilke den erer som Herrens
troe Efterfslgcre og udvalgte Rcdstaber til Guds Riges Vefor
driug paa Jorden. Betragtningen af Kirkeaaret vil derfor om
fatte: 1) Herrens Aar med Herrens Dage og Feste; 2)
Menighedens Aar med Meuighedsdagc og Miudcdage
for Christi udvalgte Vid ner; 3) det saaledes sammensatte
Kirkeaars Indflydelse paa Kultusakterne.
1) Herrens Aar.
§ 136. Ugentlige Helligdage. Christi Korses Dod og Op
standelse er den nye Pagts Stiftelse, Bekreftelse og Opfyldelse med
sit Livsindhold, (Christns altid levende for os), er dens Grnndvold,
hvorpaa den hviler, som en Pagt om evigt Liv (1 Kor. 11, 25.;
Ebr. 8, 6.; 9, 15; 1 Petr. 1. 3. 4). Derfor har den christelige
Menighed med synderlig Kjerlighed holdt fast paa den Korsfe^
stedes og Opstandncs Skikkelse og de Dage i Ugen, der minde
om Korsfestelsen og Opstandelsen, Fredag og Son dag, har
den fra eldgammel Tid holdt i synderlig Agt og Wre, hiin som
en Dag for Bsiclse og Bod, denne som en Dag for Oplof
tclse og Glede. Iser var Ssndagen ester den Opstandncs
gjentagne Bessg hos de forsamlede Disciplc allcrcdc i den apo
stoliste Alder i Synderlighed Herrens Dag (-H -^.epn -rov xuplvr,
-H xvpl.«xx7), dies «loininien og blot sloinjnien), paa hvilken de
gjerne forsamlede sig for at opbygges i ham (Act. 20, 7; 1 Kor.
16, 2; Apok. 4, 2.), og til hvilken de efter den jodistc Stats
kirkes Oplosning overforte Sabbathshvilen for ganske at knnne hel
lige den til Herren (cfr. Kol. 2. 16. 17). Ogsaa Fredagen
(7/ ?inp«?x2v^, lei-jg var meget tidlig halv Hviledag,
paa hvilken alle offentlige Forlystelser og senere ogsaa Forretnin

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:32:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/practtheol/0110.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free