- Project Runeberg -  Vejledning i praktisk Typografi for yngre Sættere /
363

(1891) [MARC] [MARC] Author: Emil Selmar - Tema: Printing and typography
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Ornamentik - Ornamentmateriel

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ORNAMENTIK:: MATERIALET 36 3

Da den typografiske Teknik noget hen i dette
Aarhundrede var naaet saa langt frem, at den kunde optage
Konkurrencen med Lithografien om Akcidensarbejdet, skiftede
den typografiske Ornamentik atter Karakter, men de ny
tilkomne Forsirings-Elementer vare lige saa lidt som de
to foregaaende Aarhundreders af blivende Værd, fordi de
direkte overførtes fra Lithografien. Af disse Forsiringer
maa vi nævne de kalligrafiske Sving og Blomsterrankerne,
der begge brugtes som en Slags Omramning af Textens
enkelte Linjer. Et virkeligt Fremskridt kunde de af den
franske Skriftstøber CHARLES DERRIEv indførte
FantasiIndfatninger have været, hvis de ikke hurtigt vare blevne
ødelagte ved de tyske Skriftstøberes Efterlignelseslyst. Af
alle de smaa Forandringer, som de første tre Fjerdedele af
Aarhundredet bragte i det typografiske
Ornamenteringsmateriale, have kun de ogsaa af den ovenfor nævnte
Skriftstøber CH. DERRIEY indførte systematisk nøjagtige
punktterede og skrafferede Stregemønstre blivende Betydning.

De til den nuværende Ornamentik hørende Elementer
kom til Gennembrud i Midten af Halvfjerdserne, og kunne
nærmest siges at være en indirekte Følge af de Bestræbelser,
som Tyskerne ved den Tid rettede paa Ophjælpningen af
deres Kunstindustri. Opflammet af de sagligt indgaaende
Diskussioner i Blade og Tidsskrifter vedrørende den tyske
Kunstindustris Fremtid, gjorde de typografiske Fagblade
sig til Talsmænd for Forlangendet om Tilførsel af nye og
ædlere Motiver i Fagets Ornamentmateriale, men da man
aldeles ikke var klar over, i hvilken Retning de ønskede
Forbedringer skulde gaa, blev det Skriftstøberne, som kom
til at bestemme, hvad der passede for Typografien. Da de
af et Par Skriftstøbere gjorte Forsøg gav et glimrende
pekuniært Resultat, tog snart alle Tysklands Skriftstøbere
Affære med »kunstneriske og stilfulde Ornamenter«, som
de mindre beskedent kaldte deres Frembringelser, hvorved
Markedet i Løbet af faa Aar overskylledes af en Flom af

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:32:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/praktypogr/0375.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free